ΕΛΛΗΝΕΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΣΚΟΠΕΥΤΕΣ, ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ, ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΕΧΝΗ,

Αναζήτηση

Δευτέρα 9 Φεβρουαρίου 2015

ΕΝΔΥΝΑΜΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΕΓΧΩΡΙΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΥΔΡΟΓΟΝΑΝΘΡΑΚΩΝ

Αποσύρθηκαν όλες οι ξένες εταιρείες από τον διαγωνισμό για τους ελληνικούς υδρογονάνθρακες έτσι μένουν οι ελληνικές.Ακόμη καλύτερα!

Με καταθέσεις προσφοράς μόνο από ΕΛΠΕ και Energean Oil για τις τρεις χερσαίες περιοχές της Δυτικής Ελλάδας έληξε το μεσημέρι της Παρασκευής η προθεσμία υποβολής αιτήσεων

Επιβεβαιώθηκαν οι φήμες ότι θα αποχωρήσει η ιταλική ENEL από την κατάθεση προσφοράς για το διαγωνισμό των τριών χερσαίων μπλόκ της Δυτικής Ελλάδας, με το ενδιαφέρον να εκφράζεται μόνο από τις ελληνικές ΕΛΠΕ και Energea  Oil, σύμφωνα με πληροφορίες

Η μη καταβολή προσφοράς από την ιταλική εταιρεία κρίνεται πολύ σημαντική δεδομένου ότι ο διαγωνισμός εξαρχής κινήθηκε μετά από αίτημα που υπέβαλε η ίδια τον περασμένο Απρίλιο για τις περιοχές Αρτα-Πρέβεζα, Αιτωλοακαρνανία και βορειοδυτική Πελοπόννησο.

Να σημειωθεί ότι μεταξύ των ονομάτων που φερόταν ότι θα συμμετέχουν στο διαγωνισμό ήταν η ιταλική ENEL και οι ελληνικές εταιρείες ΕΛΠΕ και  Energean Oil.  Επίσης, είχαν εκφράσει ενδιαφέρον η Shell, η γαλλική Total και η ισπανική Repsol.
Πρώτο Θέμα

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΗΡΑΣ ΕΤΟΥΣ 2015

kunigos
ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2014 – 2015
Τοπικές Ρυθμιστικές Διατάξεις Θήρας 2014 – 2015 (συνεχή ενημέρωση)
Απαγορεύσεις θήρας λόγω χιονόπτωσης 2014 – 2015 (συνεχή ενημέρωση)
RUTHMISEIS teli copy syndromi2
  • Ρυθμίσεις θήρας για την κυνηγετική περίοδο 2014 – 2015. Υ. Α. 112022/2168/5-8-2014 (ΦΕΚ Β΄2154) Διορθώσεις σφαλμάτων στην υπ’ αριθμ. 112022/2168 (ΦΕΚ Β ́ 2154/16−8−2014) απόφαση Ρυθμιστικής Θήρας Περιόδου 2014−2015 [ΦΕΚ Β΄2312/28-8-2014]
  • Kαθορισμός ετήσιας συνδρομής των κυνηγών στους αναγνωρισμένους Κυνηγετικούς Συλλόγους. Υ.Α. 112012/2071/28.7.2014 (ΦΕΚ Β’ 2151)

Τοπικές Ρυθμιστικές Διατάξεις Θήρας 2014 – 2015

(ακολουθούν κατανομή ανά αποκεντρωμένη διοίκηση και στη συνέχεια ανά δασαρχείο ή διεύθυνση δασών νομού)
Αποκεντρωμένη Διοίκηση:
  • Αιγαίου
– Δωδεκανήσου | – Κυκλάδων | – Λέσβου | – Σάμου | – Χίου
  • Αττικής
– Αιγάλεω | – Καπανδριτίου | – Λαυρίου | – Μεγάρων | – Πάρνηθας | – Πεντέλης | – Πειραιά | – Πόρου και Σπετσών
  • Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας
– Άρτας | – Γρεβενών | – Θεσπρωτίας | – Ιωαννίνων | – Καστοριάς | – Κοζάνης | – Κόνιτσας | – Μετσόβου | – Πρέβεζας | – Τσοτυλίου | – Φλώρινας | Αμβρακικός |
  •  Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας
– Αγιάς | – Αλιβερίου | – Αλμυρού | – Άμφισσας | – Αταλάντης | – Βόλου | – Ελασσόνας | – Θηβών | - Ιστιαίας | – Καλαμπάκας | – Καρδίτσας | – Καρπενησίου | – Λαμίας | – Λάρισας | – Λιβαδειάς | – Λιδωρικίου | – Λίμνης | – Μουζακίου | – Σκοπέλου | – Σπερχειάδας | – Τρικάλων | – Φούρνων | – Χαλκίδας
  • Κρήτης
– Ηρακλείου  | – Λασιθίου (Σημ.: Νησιώτικη Πέρδικα) | – Ρεθύμνου | – Χανίων
  • Μακεδονίας – Θράκης
– Αλεξανδρούπολης | – Αριδαίας | – Αρναίας | – Βέροιας | – Γουμένισσας | – Διδυμοτείχου | – Δράμας | – Έδεσσας | – Θάσου | - Θεσσαλονίκης | – Καβάλας | – K. Νευροκοπίου | – Κασσάνδρας | – Κιλκίς | – Λαγκαδά | – Νάουσας | – Νιγρίτας | – Ξάνθης | – Πιερίας | – Πολυγύρου | – Ροδόπης | – Σερρών | Πρόγραμμα θήρας της Ε.Κ.Π. Σερρών | – Σιδηροκάστρου | – Σουφλίου | - Σταυρού | – Σταυρούπολης
  • Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου
– Αγρινίου | – Αιγίου | – Αμαλιάδας | – Αμφιλοχίας | – Αργολίδας | – Βυτίνας | – Γυθείου | – Ζακύνθου | – Καλαβρύτων | – Καλαμάτας | – Κέρκυρας | – Κεφαλληνίας | – Κορίνθου | – Κυνουρίας | – Κυπαρισσίας |  – Λευκάδας |  – Μεσολογγίου | – Μολάων | – Μολάων  | – Μολάων περιοχή Δήμου Ελαφονήσου | – Ναυπάκτου | – Ξηλόκαστρου  | – Ολυμπίας | – Πατρών | – Πύργου | – Σπάρτης | – Τρίπολης

ΠΩΣ ΕΣΒΗΣΕ ΠΑΝΕΥΤΥΧΗΣ Ο ΓΕΡΟΣ ΤΟΥ ΜΟΙΑ

Του Τάσου Κ. Κοντογιαννίδη
δημοσιογράφου- συγγραφέα

Στεφάνωσε το γιό του, πήγε στο βασιλικό χορό, ήπιε άφθονο κρασί και εύχαρις κοιμήθηκε για πάντα…

Τέτοιες μέρες του 1843, ο «γέρος του Μοριά», Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, έφυγε από τη ζωή, από αποπληξία, αφού  το τελευταίο πενθήμερο έζησε ευχάριστες κι ευτυχισμένες στιγμές και με οινοποσία το τελευταίο του βράδυ στα Ανάκτορα...
Πέντε μέρες πριν, την Κυριακή 31 Ιανουαρίου, στεφάνωσε  τον γιο του Κωνσταντίνο, ευθύμησε στο γάμο του, τακτοποίησε μετά υποθέσεις  της οικίας του  που βρισκόταν στη σημερινή οδό Κολοκοτρώνη, γωνία με τη Λέκκα και την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου, παραβρέθηκε στον βασιλικό χορό, στην οικία Κοντόσταυλου όπου διέμενε ο βασιλιάς Οθων, στην μετέπειτα Πλατεία Κλαυθμώνος. Στο χορό ήταν εύθυμος, αστειευόταν με τους παλιούς επαναστάτες, συνομιλούσε με τον Βασιλιά και ο γλυκύς οίνος έρρεε στα ποτήρια που άδειαζαν και ξαναγέμιζαν. Γύρω στα μεσάνυχτα  «επέστρεψεν χαίρων εις την οικίαν του, (απόσταση 80 μέτρων) κατεκλίθη εις την στρωμνήν του, όπου κοιμόμενον τον προσέβαλεν η αποπληξία…» (εφημ. «Αιών»).
Ο θάνατος του μαθεύτηκε στις 11 το πρωί από τις φωνές της συμβίας του Αλεξάνδρας, του 7χρονου γιού του Παναγιώτη και του υπηρετικού προσωπικού. Ενημερώθηκε ο βασιλιάς, έστειλε  αμέσως γιατρό, που απλώς «διαπίστωσε τον, από αποπληξία, θάνατο του». Αυτό ήταν το τέλος του μεγάλου ανδρός, «που κατέλιπεν τον βίον του αναλγώς και αλύπως εις το 74ο  έτος της ηλικίας του» (  εφημ. «Αθηνά»).
Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης γεννήθηκε στις 3-4-1769 κάτω από δένδρο  σε βουνό του χωριού Μπούγα Μεσσηνίας. Ο πατέρας του Κωνσταντίνος κατέστη διάσημος αφού απήλλαξε «τας επαρχίας από την μάστιγα των αγρίων τυραννίσκων, απανθρώπων και απειθών Αλβανών», ενώ ο Θεόδωρος όταν σκοτώθηκε ο πατέρας του, ήταν 9 ετών και έμελλε στα 16 του, να καταστεί απηνής διώκτης των Τούρκων. «Εις την Τριπολιτσάν φέρων ξύλα επι ημιόνου, καθ΄οδόν εραπίσθη υπό Οθωμανού. Παρατήσας ημίονον και  ξύλα, κατέφυγεν εις τα όρη και ορκίσθη να ανταποδώσει το ράπισμα». Κατενίκησε τους Τούρκους στις μάχες, Γράνας, Βαλτετσίου, Αλώσεως της Τριπολιτσάς,  Δερβενακίων, Αλώσεως Ακροκορίνθου,  Ναυπλίου και της ματαιώσεως της υποταγής τη Πελοποννήσου στον Ιμπραήμ. ΄Οταν άκουγαν « Κολοκοτρώνης πολεμά»,  ήταν το σύνθημα, για τους Τούρκους της ήττας, για  τους Έλληνες της νίκης.  Και όταν άκουγαν «  Κολοκοτρώνης έρχεται», ήταν, για τους Τούρκους ο δαίμων του τρόμου και της απελπισίας, για  τους Έλληνες ο άγγελος  ελπίδας και αναψυχής.
Η κηδεία του έγινε την επομένη 5-2-1843 στις 10 το πρωί  και ήταν παρόν στο σπίτι του, το Έθνος των Ελλήνων,  πενθοφορούντες βασιλείς, κυβέρνηση, πρέσβεις, Ιερά Σύνοδος, αθηναϊκός λαός, με τον νεκρό ντυμένο με στολή αντιστρατήγου, με ξίφος, περικεφαλαία, τσαρούχια και κάτω από τα πόδια την τουρκική σημαία.  Μια τεράστια πομπή, ξεκίνησε με την μουσική να παιανίζει πένθιμα, δια των οδών Ερμού και Αιόλου,  έφτασαν στο Ναό της Αγίας Ειρήνης.
Τον πανηγυρικό διάρκειας μίας ώρας, εκφώνησε  από στήθους ο Κων. Οικονόμου. Διηγήθηκε τον βίο και τα κατορθώματα του νεκρού, εντέχνως, χωρίς να δυσαρεστήσει τον παρευρισκόμενο πρέσβη της Τουρκίας. Και μετά έσπευσαν όλοι για τον τελευταίο ασπασμό, φιλώντας τον νεκρό στο μέτωπο και το χέρι… Μετά η πομπή δια της Αιόλου και Σταδίου, έφτασε στο Νεκροταφείο όπου εκφώνησε νέον επιτάφιο λόγο ο  Παν. Σούτσος: Αναφέρθηκε στην στενοκεφαλιά της αντιβασιλείας το 1833 να τον κατηγορήσει για εσχάτη προδοσία, την καταδίκη σε θάνατο με τον Πλαπούτα, συμβάντα που μόλυναν την ιστορία και την δικαιοσύνη ( που διόρθωσε μετά ο ενήλικος πλέον ΄Οθων) όπου πρόβαλε και η μεγαλοψυχία του «γέρου»!

«Ημείς εκάμαμεν το χρέος μας»

«Ο Κολοκοτρώνης ακούων ατάραχος  αναγιγνωσκομένην  μεταξύ λογχών και βίας την δικαστικήν απόφασιν του θανάτου του, έβγαλεν την ταμβακοθήκην και λαβών, έδωκεν και προς τον σταυρούμενον στρατηγόν Κολιόπουλον, ειπών « Μη λυπάσαι! Ημείς εκάμαμεν το χρέος μας εις την πατρίδα, αυτοί ας μας καταδικάζουν!» Ο μέγας τούτος πολίτης  εσώθη ως εκ θαύματος, φίλος της τάξεως και της ειρήνης, ετιμήθη ως σύμβουλος της Επικρατείας και έπειτα ως αντιστράτηγος δια το υπέρ  της πατρίδος και υπέρ της ανεξαρτησίας αγώνα. Του αγαπητού βασιλέως ημών η φρόνησις και η δικαιοσύνη εξετίμησε τον γέροντα της Επαναστάσεως  και ζώντα και κατά την αποβίωσίν του»

ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΑΜΥΝΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΜΑΣ





«Στρατηγική μας στόχευση είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας» είπε ο κ. Ήσυχος (φωτ. αρχείου).
«Δεν μπορούμε να μιλάμε για παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας αν μέσα σ 'αυτήν δεν είναι η αμυντική βιομηχανία, όλα τα εργοστάσια, όλες οι μονάδες που είναι διάσπαρτες στη χώρα μας» δήλωσε ο  αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας, Κώστας Ήσυχος ο οποίος επισκέφθηκε την μονάδα των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ) στο Αίγιο.
Ο κ. Ήσυχος, ο οποίος συνοδευόταν από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Τόσκα, εξέφρασε την πολιτική βούληση της κυβέρνησης για διάσωση και ανάπτυξη της αμυντικής βιομηχανίας μέσα από τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα, που θα καλύπτει τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και την εξαγωγική δραστηριότητα της.
«Στρατηγική μας στόχευση είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας» είπε ο κ. Ήσυχος και έκανε λόγο για ένα έκτακτο σχέδιο διάσωσης της αμυντικής βιομηχανίας, το οποίο όπως είπε, περιλαμβάνει το ανθρώπινο δυναμικό και το νομοθετικό έργο.
«Ακολουθεί το δεύτερο σχέδιο, το μεσοπρόθεσμο», συνέχισε και διευκρίνισε ότι αυτό δεν έχει προσδιοριστεί ως προς το χρόνο εφαρμογής του, γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι συσκέψεις, και κάλεσε τους βουλευτές όλων των κομμάτων να συνεισφέρουν σ’ αυτό το σχέδιο. 
«Η επόμενη φάση αυτού του σχεδίου είναι το σχέδιο ανάπτυξης κάτω από τη λογική ενός ενιαίου φορέα. Ένας ενιαίος φορέας για την αμυντική βιομηχανία, που δεν θα καλύπτει μόνο τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας, που ήδη όπως ξέρετε τρέχουν και παραγγελίες. Πρέπει να δούμε άμεσα την πρώτη ύλη που χρειάζεστε για να ολοκληρωθούν οι παραγγελίες αυτές, διότι όποιος παραγγέλνει και δεν του τα δίνεις, δεν θα τον έχεις ξανά πελάτη. Και πρέπει να κρατήσουμε όχι μόνο την πελατεία αλλά να την επεκτείνουμε» υπογράμμισε ο κ. Ήσυχος.
Στο πλαίσιο του σχεδιασμού ανασυγκρότησης της αμυντικής βιομηχανίας, επισήμανε ότι θα αξιοποιηθούν οι πρεσβείες της χώρας ανά τον κόσμο.
Κάνοντας ειδική αναφορά στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας τόνισε: «Επανέρχονται οι συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Επανέρχεται η αξιοπρέπεια σ’ αυτή τη χώρα. Επανέρχεται η δικαιοσύνη κι αυτό που εμπεριέχει, η κοινωνική δικαιοσύνη και η αξιοκρατία».
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Τόσκας, ζήτησε τη συλλογική προσπάθεια όλων «χωρίς διαχωρισμούς» για «να σταματήσει η προσπάθεια κάποιων τυχοδιωκτών που θέλουν να μοιράσουν το εργοστάσιο και τα μηχανήματα και να πάρουν αυτό τον πλούτο για ένα κομμάτι ψωμί».
Τόσο ο γενικός διευθυντής του εργοστασίου, Γιώργος Μαντζαβίνος, όσο και ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων, Χρήστος Πανουτσακόπουλος, τόνισαν την επείγουσα ανάγκη πρόσληψης τουλάχιστον 110 εργατοτεχνιτών και άλλων κρίσιμων ειδικοτήτων, ώστε το εργοστάσιο να μπορέσει να καλύψει τις άμεσες υποχρεώσεις του.
«Αυτό που απαιτείται αυτή τη στιγμή, σημειώθηκε, είναι 60 εργατοτεχνίτες χειριστές, καθώς και πρώτες ύλες αλλά και κάποια ανταλλακτικά από το εξωτερικό» είπε.
Στις συναντήσεις παραβρέθηκαν οι βουλευτές Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ, Μαρία Κανελλοπούλου και Βασίλης Χατζηλάμπρου.
Πηγή: ΑΜΠΕ, Ναυτεμπορική

"ΞΕΤΙΝΑΞΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΓΕΡΜΑΝΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ"Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝΑΝΤΙ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ ΑΠΕΙΛΩΝ


KAMENOS

Η ελληνογερμανική σύγκρουση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και ακόμη δεν έχουμε δει τίποτα. Όσοι θεωρούν ότι η Ελλάδα δεν έχει πολλά “όπλα” για να αντιπαρατεθεί στην “οικονομικά ισχυρή” Γερμανία κι έχουν σπεύσει να προδικάσουν το αποτέλεσμα της “αναμέτρησης” ,ίσως να πρέπει να κρατήσουν ακόμη για τους εαυτούς τους τις προβλέψεις τους.

Η ελληνική πλευρά έχει σκοπό να “χτυπήσει” την Γερμανία σ΄ έναν τομέα στον οποίο υποτίθεται ότι το Βερολίνο μας έχει …κατηγορούμενους. Κι αυτό είναι η διαφθορά. Οι πρωτες ενδείξεις γι΄ αυτή την στρατηγική εκδηλώθηκαν στον χώρο της Εθνικής Άμυνας με το έγγραφο που έστειλε το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους και το “νόημα” του οποίου συνοψίζεται στην εξής θέση:

•Κανένας εξωδικαστικός συμβιβασμός με γερμανικές εταιρείες ,όπως έγινε στην περίπτωση της Siemens

•Η Ελλάδα θα παραστεί σ΄ ολες τις δίκες που γίνονται και θα γίνουν -και στην Γερμανία- και θα απαιτήσει μεγάλες αποζημιώσεις από εταιρείες αλλά και φυσικά πρόσωπα

•Ο στόχος δεν είναι τόσο η είσπραξη μεγάλων χρηματικών ποσών, αλλά η ανάδειξη με όσο το δυνατόν μεγαλύτερο θόρυβο και προβολή όσων κατηγορούνται ότι διέπραξαν γερμανικές εταιρείες στον χώρο των εξοπλισμών. Και όχι μόνο.
•Οι τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις που φαίνεται ότι θα προκύψουν θα αξιοποιηθούν όχι μόνο για την είσπραξη των ποσών που θα επιδικαστούν αλλά κυρίως ως ένα από τα βασικά επιχειρήματα της ελληνικής πλευράς για την διόγκωση του ελληνικού χρέους. Για το οποίο υπάρχει πάντα η άποψη -ανάμεσα σε πολλές άλλες- ότι μπορεί να κηρυχθεί επαχθές. Τα όσα φαίνεται ότι έγιναν στον χώρο των εξοπλισμών με ευθύνη και Γερμανικών εταιρειών φαίνεται ότι εξυπηρετούν αυτές τις απόψεις.

Για όλους αυτούς τους λόγους έχει δοθεί εντολή και κατευθύνσεις προς την ομάδα “αδιάφθορων” που δημιουργησε ο ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος να δοθεί προτεραιότητα ελέγχου σ΄ όλες τις “γερμανικές συμβάσεις”. Για την ακρίβεια υπάρχει η διάθεση να “ξετιναχτούν” κυριολεκτικά όλες οι συμβάσεις με σφραγίδα Βερολίνου! Δεν θα είναι δύσκολο αφού οι γερμανικές δικαστικές αρχές έχουν ήδη προχωρήσει πολλές υποθέσεις και χωρίς να το θέλουν προφανώς βοηθούν το ελληνικό σχέδιο ανάδειξης των γερμανικών ευθυνών για το “φούσκωμα” του ελληνικού χρέους.

Όλα αυτά θα αποτελέσουν και την απάντηση της Αθήνας σ΄ όσα απίθανα ακούγονται αυτές τις ημέρες ακόμη και από στενούς συνεργάτες της Μέρκελ που με μεγάλη αλαζονεία δήλωσαν ότι η Γερμανία …έσωσε την Ελλάδα από τα ερείπια. Η Αθήνα θέλει να αποδείξει ότι …πριν την σωτηρία είχε προηγηθεί το …γκρέμισμα με “γερμανικές βόμβες διαφθοράς”.  πηγη

Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ


Το κείμενο που ακολουθεί είναι από­σπασμα από το βιβλίο του Κυριάκου Σιμόπουλου «Η λεηλασία και κατα­στροφή των ελληνικών αρχαιοτήτων» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πιρόγα.
Μετά τη ρωμαϊκή θεομηνία που σάρωσε τους ελληνικούς καλλιτεχνικούς θησαυρούς επέρχεται ο χριστιανικός τυφώνας, νέα συμ­φορά για τα ανεπανάληπτα δημιουργήματα του κλασσικού πολιτισμού. Πραγματικά, οι τρομακτικότεροι βανδαλισμοί κατά των αρχαίων ελληνικών μνημείων και έργων τέχνης θα διαπραχθούν μετά την επικράτηση του χριστιανισμού σε Ανατολή και Δύση. Οι κατα­στροφές των κατακτητικών εκστρατειών και των πολεμικών συγκρούσεων από Πέρσες, Ρωμαίους, Φράγκους, Οθωμανούς είναι ασή­μαντες αν συγκριθούν με τον αφανισμό των καλλιτεχνικών θησαυρών στους πρώτους πέντε χριστιανικούς αιώνες. Πυρ και σίδηρος για τους αρχαίους ναούς και τα αγάλματα, για τα κλασσικά κείμενα και τις βιβλιοθήκες.Ήταν οι χειρότεροι βανδαλισμοί της ιστορίας. Η πολιτι­κή και η εκκλησιαστική εξουσία δεν στάθηκε ικανή να διαχωρίσει τη θρησκευτική πίστη από την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία. Η απόρριψη της παλαιάς θρησκείας συνακολουθείται από τον διωγμό και τον όλεθρο του αρχαίου πολιτισμού. Με εντολή ή συνέργεια των ηγεμόνων του κράτους και της εκκλησίας, οι νεοπροσήλυτοι χριστιανοί συντρίβουν με σφύρες ή πυρπολούν έργα τέχνης, γκρεμίζουν μνημεία, ρίχνουν στο χυτήριο τα χρυσά και αργυρά καλλιτεχνήματα.
Οι αρχαίοι ναοί, όταν δεν κατεδαφίζονται ή δεν κατερειπώνονται με την αφαίρεση της στέγης, μετατρέπονται σε χριστιανικές εκκλη­σίες. Αλλά όχι όλες.Όπως είναι γνωστό, ο προορισμός του αρχαίου ελληνικού τεμένους δεν ήταν η συγκέντρωση πιοτών στο εσωτερικό αλλά η εκπλήρωση ορισμένων θρησκευτικών τελετουργιών. Περιορισμένος ο χώρος δεν επαρκούσε για μεγάλη σύναξη, για λειτουργίες και κηρύγματα. Σε χριστιανικούς ναούς θα δια­μορφωθούν κυρίως οι βασιλικές, τα ορθογώνια ρωμαϊκά αρχιτεκτονήματα με τις εσωτερικές στοές και τα κλίτη.
Η επικράτηση του χριστιανισμού δεν έγινε παντού με ελεύθερο και ειρηνικό ενστερνισμό τωννέων θρησκευτικών ιδεών αλλά και με βίαιη παρέμβαση της εξουσίας, με τρομοκρα­τία και ωμότητες, το ίδιο αποτρόπαιες με τις ρωμαϊκές κακουργίες εναντίον των χριστιανών.
Το πέρασμα από τη μια θρησκεία στην άλλη συνοδευόταν από αναστατώσεις και κρίσεις, κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές, ηθικές με θύματα τα μνημεία ενός περίλαμπρου πολιτι­σμού. Επιβάλλεται γι' αυτό μια σύντομη επισκό­πηση της μεγάλης Αλλαγής που σημειώθηκε στους πρώτους μεταχριστιανικούς αιώνες και μια περιγραφή του δραματικού σκηνικού. Η μελέτη των πηγών οδηγεί στη θλιβερή διαπίστωση ότι οι θησαυροί του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού που είχαν διασωθεί από τη ρωμαϊκή διαρπαγή αντιμετώπισαν το καταστροφικό χριστιανικό μένος σε Ανατολή και Δύση. Οι συμφορές που προκάλεσε το χριστια­νικό ιερατείο ξεπερνούσαν συχνά τα δεινά που επέφεραν οι βαρβαρικές επιδρομές. Χωρίς τον καταστροφικό ζήλο της νέας εξουσίας - πολι­τικής και εκκλησιαστικής - τα αριστουργήματα της αρχαίας τέχνης θα έλαμπαν ακόμα ακέραια - με τη φθορά που επιφέρουν ο χρόνος και τα φυσικά στοιχεία - και όλα τα έργα των αρχαίων διανοητών θα επιζούσαν, κτήμα της ανθρωπό­τητας. Σε αντίθεση με τον αρχαίο ελληνικό κόσμο, που όχι μόνο ανεχόταν τις ξένες λατρείες αλλά υιοθετούσε αλλόφυλες θεότητες - δεν υπήρχε άλλωστε ούτε δογματικό πλαίσιο ούτε εξουσία του ιερατείου - οι χριστιανοί αρχηγοί και ιερα­πόστολοι επέδειξαν πνεύμα φανατισμού και αδιαλλαξίας που οδηγούσε συχνά σε εξόντωση των αντιφρονούντων και εξαφάνιση των θρη­σκευτικών τους συμβόλων. Ακολουθούσαν την εβραϊκή παράδοση της ιδεολογικής μονοκρα­τορίας. Ο προφήτης Ηλίας, με θεϊκή εντολή, θανατώνει τους ιερείς του Βάαλ, θεού των Φοινίκων και τωνΧαναναίων. «Και είπεν Ηλιου προς τον λαόν* συλλάβετε τους προφήτας του Βάαλ, μηδείςσωθήτω εξ αυτών* και συνέλαβον αυτούς, και κατάγει αυτούς Ηλιου εις τον χεί-μαρρον Κισσών και έσφαξεν αυτούς εκεί». Οι Έλληνες όμως είχαν εντάξει τον Βάαλ στον δικό τους θρησκευτικό κύκλο ταυτίζοντας τον με τον Κρόνο και τον Δία.
Στους πρώτους τρεις αιώνες ο χριστιανισμός θα παραμείνει μειοψηφία στον ελληνορωμαϊκό κόσμο. Το ρεύμα θα δυναμώσει όταν θα ανακη­ρύξει ο Κωνσταντίνος τον χριστιανισμό επίσημη θρησκεία του ανατολικού ρωμαϊκού κράτους. Ωστόσο η νέα θρησκεία δεν διαδόθηκε με τον ίδιο ρυθμό σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και σε όλες τις περιοχές. Είχε θερμές απηχήσεις περισσότερο στους ελληνόφωνους πληθυ­σμούς παρά στους Λατίνους, περισσότερο στα αστικά κέντρα παρά στις αγροτικές περιοχές, περισσότερο στις κατώτερες και μεσαίες τάξεις παρά στις ισχυρές και προνομιούχες.
Οι κάτοικοι των αγροτικών περιοχών, πιστοί πάντοτε στις παραδόσεις, αντιστέκονται εμμέ­νοντας στην πατροπαράδοτη πίστη και ιδεο­λογία. Ακόμα και στον έκτο και έβδομο αιώνα η παλαιά λατρεία ήταν ακόμα ζωντανή στους αγροτικούς πληθυσμούς που θεωρούσαν τους αρχαίους θεούς προστάτες της παραγωγής, των κοπαδιών και της υγείας.
Η αγροτική μάζα ήταν αδρανής και παθητική μ' όλο που την απομυζούσαν η κρατική εξουσία και οι φεουδάρχες. Υποτασσόταν χωρίς αντίστα­ση στους δυνάστες της. Το 90% των αυτοκρα­τορικών πόρων επί ρωμαιοκρατίας προερχόταν από τους αγροτικούς φόρους, και τα πλούτη των ανώτερων τάξεων από την εκμετάλλευση των δουλοπάροικων στις γαιοκτησίες.
Σπανιότατες οι εξεγέρσεις πληθυσμών της υπαίθρου. Όταν στον Δ αιώνα απαγορεύθηκε η αρχαία λατρεία και διατάχθηκε το κλείσιμο ή η κατεδάφιση των ναών και η καταστροφή των αγαλμάτων, σε ελάχιστες περιπτώσεις εκδηλώθηκε δυναμική αντίδραση στις επιδρομές κατά των ιερών. Η διείσδυση του χριστιανισμού στον αγροτικό κόσμο θα προχωρήσει με αργούς ρυθμούς και θα ολοκληρωθεί στον Ζ' αιώνα.
Επειδή δεν υπήρχαν στις αγροτικές περιο­χές συμπαγείς πληθυσμοί για να προβάλουν αντίσταση, οι χριστιανοί ιεραπόστολοι, με τις ένοπλες ακολουθίες τους, κατέστρεφαν κατά τις προσηλυτιστικές εκστρατείες όλα τα σύμβο­λα των αλλοθρήσκων. Κατακρήμνιζαν τα ιερά, εστίες λατρείας από γενιά σε γενιά, τρομοκρα­τούσαν τους γεωργούς, ερήμωναν την ύπαι­θρο, σκόρπιζαν την απόγνωση, προκαλούσαν κοινωνική αναστάτωση και οικονομική κρίση. Έπεφτε η παραγωγή, περιορίζονταν τα κρατικά έσοδα, στέρευε η κυριότερη πηγή φορολογίας.
Τις τραγικές συνέπειες των χριστιανικών επι­δρομών στις αγροτικές περιοχές καταγγέλλει ο Λιβάνιος στην περίφημη επιστολή του προς τον Θεοδόσιο Α. Σαρώνουν τα πάντα σαν αφηνια­σμένοι χείμαρροι και ερημώνουν την ύπαιθρο. Οι ναοί, αυτοκράτορα μου, είναι κτίσματα των αγρών, η ψυχή τους. Αυτές οι αγριότητες αφανίζουν τους γεωργούς, τους εξαθλιώνουν καθώς χάνουν το θάρρος τους. Και το αποτέλε­σμα: ξεπέφτουν οι χωρικοί, χάνει το δημόσιο.
Οι τοπικές εκκλησιαστικές Αρχές στρέφο­νταν εναντίον των ανυπεράσπιστων καλλιερ­γητών και χάλκευαν ψευδείς κατηγορίες για τη δήμευση των αγρών τους. Από τη μια μεριά οι εργατικές μέλισσες, γράφει ο Λιβάνιος, κι από την άλλη οι κηφήνες. Επιχειρούν τον βίαιο προσηλυτισμό, εισορμούν στα χωριά και με το πρόσχημα του «σωφρονισμού» επιδίδονται σε ληστείες.
Αυτές οι βαρβαρότητες προκάλεσαν συσπει­ρώσεις και αντίσταση των γεωργικών πληθυ­σμών. Ανησυχώντας η εκκλησιαστική ηγεσία απευθύνεται στην αυτοκρατορική εξουσία και εισηγείται τον βίαιο προσηλυτισμό των αγρο­τών. Ο Ιωάννης Χρυσόστομος καλεί τους γαι­οκτήμονες του Βυζαντίου να εκχριστιανίσουν τους δουλοπάροικους και κολήγους στα φέου­δα τους, να προσλάβουν ιερείς και να χτίσουν εκκλησίες. Ο διαβόητος Ιωάννης της Εφέσου (ΣΤ αι.) καυχιέται ότι κατά την προσηλυτιστική του εκστρατεία - με την τρομοκρατία και τον κνούτο - βάφτισε70.000 ειδωλολάτρες. Στη Δύση, ο πάπας Γρηγόριος, ο επιλεγόμενος Μέγας (Ε'αι.), διαπίστωσε ότι στη Σαρδηνία οι χωρικοί δωροδοκούσαν, καταβάλλοντος ένα είδος φόρου, τον κυβερνήτη του νησιού, για να συνεχίζουν ανενόχλητοι την παραδοσιακή τους λατρεία.
Συχνά η πολιτική και εκκλησιαστική εξουσία εξαπέλυε άγριους διωγμούς κατά των πιστών της παλαιάς θρησκείας επιστρατεύοντας τη συκοφαντία. Επειδή απαγορεύονταν, με διά­ταγμα του Κωνσταντίνου, οι θυσίες στα ιερά με την απειλή δημεύσεως περιουσιών, πολλοί χρι­στιανοί, όπως γράφει ο Λιβάνιος, κατέφευγαν σε ψευδείς καταγγελίες για να ενοχοποιήσουν τους αγρότες. Μαζεύονταν οι γεωργοί για να διασκεδάσουν και έσφαζαν ένα αρνί ή ένα μοσχάρι. Αμέσως οι χριστιανοί τους κατηγο­ρούσαν ότι «έθυσαν», ότι έκαναν ειδωλολατρι­κή θυσία παραβιάζοντας τον αυτοκρατορικό νόμο. Αν μάλιστα τραγουδούσαν αντιμετώπιζαν τη βαρειά κατηγορία ότι ανέμελπαν ύμνους στους αρχαίους θεούς.
Τα οικονομικά συμφέροντα που διακυβεύο­νταν και οι αναπότρεπτες κοινωνικές αναταρα­χές έπαιζαν πρωταρχικό ρόλο στην αναμέτρηση των δύο θρησκειών και υποδαύλιζαν τους βαν­δαλισμούς. Αυτή την πλευρά των αντιθέσεων - τα οικονομικά συμφέροντα - αποκαλύπτει η εχθρότητα που αντιμετώπισε ο απόστολος Παύλος κατά την προσηλυτιστική του περιοδεία στη Μ. Ασία. Στην 'Εφεσο ξεσηκώθηκε μέγα πλήθος και εμπόδισε την είσοδο του στο θέατρο. Γιατί; Κάποιος Δημήτριος «αργυροκόπος» που διατηρούσε βιοτεχνία κατα­σκευής ομοιωμάτων του ναού της Αρτέμιδος και απασχολούσε μεγάλον αριθμό τεχνιτών, συγκέντρωσε τους εργαζόμενους και τους προειδοποίησε ότι κινδυνεύουν να μείνουν άνεργοι αν επικρατήσει ο χριστιανισμός. Το ιερό της Εφέσου θα σβήσει και θα δυστυχήσουμε. Η πόλη αναστατώθηκε. «Ακούσαντες δε και γενόμενοι πλήρεις θυμού έκραζον λέγοντες: Μεγάλη η Άρτεμις Εφέσου». Ξεσηκώθηκαν οι κάτοικοι «και επλήσθη η πόλις όλη συγχύσεως· ώρμησαν δε ομοθυμαδόν εις το θέατρον».
Ο Λιβάνιος, στην έκκληση του προς τον αυτο­κράτορα Θεοδόσιο για προστασία των αρχαίων μνημείων και έργων τέχνης από τις βαρβαρότη­τες των χριστιανών, υπενθυμίζει τους διωγμούς των αλλοθρήσκων ιερών από τον Κωνσταντίνο. Δεν περιορίσθηκε στις βεβηλώσεις και ανατρο­πές βωμών και στον εμπρησμό και το κλείσιμο των αρχαίων ιερών αλλά και μετέτρεψε ναούς σε πορνεία. Καταγγέλλει επίσης ότι ο διωγμός της παλαιάς θρησκείας είχε ταπεινά ελατήρια. Απέβλεπε δηλαδή στην αρπαγή της περιουσίας των αρχαίων ναών και διανομή της στους ευνο­ουμένους της εξουσίας.
Οι ιεράρχες και ιεραπόστολοι εμπνέονταν στο μένος τους κατά των αγαλμάτων και έργων τέχνης της παλαιάς θρησκείας από την ιδεολογία της εβραϊκής λατρείας που κατα­δίκαζε τα «είδωλα», τονανθρωπομορφισμό, την αναπαράσταση μορφών σε άψυχη ύλη. «Επικατάρατος πας άνθρωπος ος ποιήσει γλυ-πτόν και χωνευτόν, βδέλυγμα Κυρίω έργον χει­ρών τεχνίτου». Παραμερίζοντας τη διδασκαλία της ευαγγελικής αγάπης, του ανθρωπισμού και της αλληλεγγύης, επικαλούνται την μήνιν του ιουδαϊκού θεού κατά των λατρευτικών αντι­κειμένων των άλλων θρησκειών, τις αρές των προφητών και τις αγριότητες των εγκόσμιων ηγεμόνων. «Και ελάλησε Κύριος»: Αφανίστε όλα τα αγάλματα από μέταλλο και λίθο. «Και εγένετο λόγος Κυρίου»: Να συντριβούν όλα τα γλυπτά της Σαμάρειας, να καταστραφούν οι εικόνες και τα αγάλματα. «Τάδελέγει Κύριος. Καταθρυμμάτισε και λίχνισε τα επιχρυσωμένα και επάργυρα αγάλματα και πέταξε τα σαν κοπριά».
Και η φωνή του Ησαΐα: Τα αγάλματα να πελεκηθούν όπως τα δέντρα στο δάσος.Όλα τα αγάλματα στη φωτιά. Γιατί δεν είναι θεοί αλλά χειροποίητα αντικείμενα, ξύλα και πέτρες. «Λέγει Κύριος Σαβαώθ: Θα εξαφανίσω ακόμα και τα ονόματα των αγαλμάτων, για να σβήσουν ολότελα από τη μνήμη». Δεν θα καταστραφούν μόνο τα αγάλματα σας αλλά και οι θεοί σας. Ο βασιλιάς Ιωσίας αναλαμβάνει εκστρατεία αφα­νισμού των αλλόθρησκων λατρευτικών συμ­βόλων. Γκρεμίζει τους βωμούς, κόβει τα ιερά άλση, θερίζει και τσακίζει τα αγάλματα, καίει τα οστά των ιερέων στους βωμούς, κονιορτοποιεί τα γλυπτά.Ένας άλλος βασιλιάς, ο Ασά, γκρέμι­σε το λατρευτικό άγαλμα της Αστάρτης.
Οι ιεραπόστολοι των πρώτων χριστιανικών αιώνων καλλιεργούσαν το μίσος αλλά και τον τρόμο για την παλαιά θρησκεία και τα σύμ­βολα της. Διαβεβαίωναν τους πιστούς ότι τα αγάλματα των θεών έκρυβαν επικίνδυνους δαί­μονες. Ταύτιζαν μάλιστα την ειδωλολατρία με την κλασσική παιδεία. Με αποτέλεσμα πολλοί χριστιανοί να απορρίπτουν με αποστροφή τον προγονικό πολιτισμό, τα επιτεύγματα του ελλη­νικού πνεύματος και των τεχνών/Όποιος μελε­τούσε τα αρχαία κείμενα έπαιζε με τη φωτιά...

ΑΝΔΡΕΑ ΚΑΛΒΟΥ ''ΕΙΣ ΜΟΥΣΑΣ''

ᾨδὴ Πέμπτη. Εἰς Μούσας
στροφὴ α´.

Τὰς χορδὰς ἂς ἀλλάξωμεν
ὦ χρυσὸν δῶρον, χάρμα
Λητογενέος μέγα·
τὰς χορδὰς ἂς ἀλλάξωμεν
ἰώνιος λύρα. 5
β´.

Ἄλλα σύρματα δότε
ζεφυρόποδες Χάριτες·
καὶ σεῖς ἐπὶ τὸ ξύλον
μελίφρονον, ὑακίνθινον
βάλετε στέμμα. 10
γ´.

Τὰς πτέρυγας ἁπλώνει
ὡς τ᾿ ὄρνεον τοῦ Διός,
καὶ ὑψώνεται τὸ μέτρον
ἕως τὸν οὐράνιον κῆπον
τῶν Πιερίδων. 15
δ´.

Χαίρετε ὦ κόραι, χαίρετε
φωναὶ ὁποὺ τὰ δεῖπνα
τῶν Ὀλυμπίων πλουτίζετε
μὲ᾿ χορῶν εὐφροσύνας
κ᾿ εὔρυθμον μέλος. 20
ε´.

Σεῖς τὰ αἰθέρια νεῦρα
τῆς φόρμιγγος κροτεῖτε,
καὶ τὰ θηρία, καὶ τ᾿ ἄλση
χάνονται ἀπὸ τὸ πρόσωπον
τῆς γῆς πλατείας. 25
ς´.

Ὅπου τρέμουσιν ἄπειρα
τὰ φῶτα τῆς νυκτός,
ἐκεῖ ὑψηλὰ πλατύνεται
ὁ γαλαξίας καὶ χύνει
δρόσου σταγόνας. 30
ζ´.

Τὸ ποτὸν καθαρὸν
θεραπεύει τὰ φύλλα,
κ᾿ ὅπου ἄφησε τὸ χόρτον
εὑρίσκει ρόδα ὁ ἥλιος
καὶ μυρωδίαν. 35
η´.

Οὕτω ὑπὸ τοὺς δακτύλους σας
ἡ ἐλικώνιος λύρα,
τρέμει, καὶ τ᾿ ἄνθη ἀμάραντα
τῆς ἀρετῆς γεμίζουσι
πᾶσαν καρδίαν. 40
θ´.

Ὄχι πατέρες, τύραννοι·
ὄχι ἄνθρωποι καὶ τέκνα,
ἀλλὰ δειλὰ καὶ ἀναίσθητα
ποίμνια τὸν κύκλον ἤθελον
τρέξειν τοῦ βίου· 45
ι´.

Χεῖρες κεραυνοφόροι,
μόνον νῶτα ὑποφέροντα
τὰς πληγάς· ἂν τὸ δίκρανον
τοῦ Παρνασσοῦ λιγύφθογγον
σπήλαιον ἐσίγα. 50
ια´.

Διὰ παντὸς μοιράσατε
θεῖαι παρθένοι τὴν δίκην·
διὰ παντὸς χαρίσατε
τῶν ἀνθρώπων αἰσθήσεις
ὑψηλονόους. 55
ιβ´.

Ἀφρίζουν τὰ ποτήρια
τῆς ἀδικίας, δυνάσται
πολλοὶ καὶ διψασμένοι
ἰδοὺ τ᾿ ἀδράχνουν· γέμουσι
μέθης καὶ φόνου. 60
ιγ´.

Τώρα ναὶ τώρα ἀστράψατε
ὦ Μοῦσαι, τώρα ἁρπάξατε
τὴν πτερωτὴν βροντήν,
κατὰ σκοπὸν βαρέσατε
μ᾿ εὔστοχον χεῖρα. 65
ιδ´.

Φυλάξατε τοὺς ὕμνους
διὰ τοὺς δικαίους· μόνον
εἰς αὐτοὺς τὴν εἰρήνην,
καὶ τοὺς χρυσοὺς στεφάνους
εἰς αὐτοὺς δότε. 70
ιε´.

Ἦτον ποτὲ ἡ ἐννέα
Ὀλύμπιαι φωναὶ
ἐκεῖ ὁποὺ χορεύουσι
τῆς ἡμέρας ἡ κόραι
λαμπαδηφόροι. 75
ις´.

Ἤκουον μόνον οἱ κύκλοι
τῶν οὐρανῶν, τὴν σύμφωνον
θεόπνευστον ᾠδήν,
καὶ τὸν ἀέρα ἀκίνητον
εἶχε ἡ γαλήνη. 80
ιζ´.

Ἀλλ᾿ ὅτε τὸ μειδίασμα
τοῦ θεοῦ τῶν ἐρώτων,
τὸν Κιθαιρῶνα ἐσκέπασε
μὲ᾿ θύμον καὶ μὲ᾿ κλήματα
σταφυλοφόρα· 85
ιη´.

Ἐκεῖ ὁ ρυθμὸς ἐπέραστος
καταβαίνων, τὸ βλέμμα
τῶν γηγενέων δρακόντων
ἐχάθη, ὡς τὰ χαράγματα
χάνεται ὁ ὕπνος. 90
ιθ´.

Τοῦ θεσπεσίου γέροντος
ἱερὰ κεφαλή·
φωνὴ εὐτυχὴς ῾ποὺ εὐφήμησας
τῆς κλεινῆς Ἀχαΐας
τ᾿ ἄριστα τέκνα. 95
κ´.

Ἐσὺ θαυμάσιε Ὅμηρε
ἐξένισας τὰς Μούσας·
καὶ τοῦ Διὸς ἡ κόραι
εἰς τὰ χείλη σου ἀπέθηκαν
τὸ πρῶτον μέλι. 100
κα´.

Εἰς τιμὴν τῶν θεῶν
ἐφύτευσας τὴν δάφνην·
εἶδον πολλοὶ αἰῶνες
τὸ φυτὸν εὐθαλὲς
ὑπερακμάζον. 105
κβ´.

Μέσα εἰς τὸ θεῖον στέλεχος
τί δὲν ἐθησαυρίσατε
τὰ σίμβλα αἰωνίως;
τί ὦ αἰώνιαι μέλισσαι
τὸ παραιτεῖτε; 110
κγ´.

Ὅταν εἰς τὴν ἀθλίαν
Ἑλλάδα ἀπὸ τὰ ἔσχατα
τῆς ἐρυθρᾶς θαλάσσης
τῶν ἀραβίων πετάλων
ἦλθεν ὁ κτύπος· 115
κδ´.

Ἐκεῖ πρὸς τὰ λουτρὰ
ὅπου τὰς τρίχας πλύνουσι
τῶν φοιβηΐων ἡ Ὥραι,
τότε δικαίως ἐφύγατε
ὦ Πιερίδες. 120
κε´.

Καὶ τώρα εἰς τέλος φέρετε
τὴν μακρὰν ξενιτείαν.
χρόνος χαρᾶς ἐπέστρεψε,
καὶ λάμπει τώρα ἐλεύθερον
τὸ Δέλφιον ὄρος. 125
κς´.

Ῥέει καθαρὸν τὸ ἀργύριον
τῆς Ἱπποκρήνης· κράζει,
ὄχι τὰς ξένας, κράζει
σήμερον ἡ Ἑλλὰς
τὰς θυγατέρας. 130
κζ´.

ΤΙ ΕΣΤΙ ΜΟΜΑ



Δημήτριος Πασσιάς                                                                                   Συνταγματάρχης Ε.Α

Είναι γνωστό ποσό σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ στην μεταπολεμική ανασυγκρότηση της χώρας. Tο ερώτημα όμως που γεννάται, είναι γιατί αποφασίσθηκε η κατάργηση των ΜΟΜΑ.

Προκειμένου να γίνει κατανοητό και να καταδειχθεί το μέγεθος και το εύρος της στρατιωτικής και της κοινωνικής προσφοράς αυτής της ειδικής υπηρεσίας  που αποτέλεσε το υπόβαθρο για την ανάπτυξη της  χώρας,
κρίνεται αναγκαίο να αναφερθούν τα παρακάτω στοιχεία σχετικά με την δημιουργία, την αποστολή  και τα έργα αυτής της υπηρεσίας.
Μετά από τις τεράστιες καταστροφές στις διάφορες υποδομές της που υπέστη  η χώρα κατά την διάρκεια  του Β' Παγκοσμίου πολέμου  αλλά και του εμφυλίου πολέμου (1946-1949). Επίσης, το κατεστραμμένο και απηρχαιωμένο οδικό δίκτυο της χώρας, δημιούργησαν την  ανάγκη  ταχείας ανασυγκρότησης της χώρας, όχι μόνο με έργα οδοποιίας αλλά και με άλλα έργα υποδομής όπως αεροδρόμια, εγγειοβελτιωτικά μικρά έργα κοινής ωφέλειας και οικοδομικά. Το  1957  κλήθηκαν και οι Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας να συμβάλλουν στην ανασυγκρότηση της χώρας. Γι' αυτό το σκοπό  συγκροτήθηκαν στις έδρες των σπουδαιότερων νομών επτά (7) Μικτές Ομάδες Μηχανημάτων Ανασυγκροτήσεως (Μ.Ο.Μ.Α.) Οι έδρες των επτά ΜΟΜΑ ανά τον Ελλαδικό χώρο ήταν στις πόλεις  Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Κρήτης, Πάτρα, Λαμία, Λάρισα, Ιωάννινα.
  Οι ΜΟΜΑ ήταν κατασκευαστικές Μονάδες διοικητικά  και αναλάμβαναν την εκτέλεση έργων που τους ανέθετε η προϊσταμένη αρχή στο νομό της έδρας των ή σε γειτονικούς νομούς. Το προσωπικό των Μονάδων αποτελούνταν από Αξκούς και οπλίτες του  Μηχανικού, τεχνικά καταρτισμένους αλλά και με μικρό ποσοστό Αξκών από τα λοιπά  όπλα του Στρατού ή και κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων (Ναυτικό, Αεροπορία), καθώς επίσης και με πολιτικό μόνιμο ή με συμβάσεις τεχνικό προσωπικό (γραφείς, μηχανικοί, οδηγοί τεχνίτες, χειριστές μηχανημάτων, εργάτες κ.λ.π).
Αποστολή της ειδικής αυτής υπηρεσίας ήταν:
Σε περίοδο ειρήνης  με λογικό κόστος εκτέλεση των έργων που τις αναθέτονταν με διάφορα κυβερνητικά προγράμματα και μάλιστα στη νησιωτική και ορεινή Ελλάδα όπου δεν υπήρχε ενδιαφέρον των εργοληπτών. Η ανάθεση εκτέλεσης μικρών κοινωφελών έργων τοπικού ενδιαφέροντος για την ωφέλεια Δήμων, Κοινοτήτων, Συλλόγων και Οργανισμών ιδίως σε ακριτικές περιοχές.
 Σε περίοδο πολέμου οι ΜΟΜΑ μετέπειπταν σε Τάγματα Μηχανικού Αποκαταστάσεως Συγκοινωνιών και υπάγονταν στους σχηματισμούς του Στρατού Ξηράς με βασική αποστολή την αποκατάσταση ζημιών από εχθρικούς βομβαρδισμούς ή σαμποτάζ σε έργα υποδομής της χώρας (οδικό δίκτυο, γέφυρες, λιμάνια, αεροδρόμια εγγειοβελτιωτικά έργα κ.λπ.),
Συνοπτικός Απολογισμός Έργου των ΜΟΜΑ.
 Εθνική – Επαρχιακή οδοποιία. Έγινε κατασκευή, βελτίωση και αρχική διάνοιξη σε εθνικούς και επαρχιακούς δρόμους ιδίως της ορεινής και νησιωτικής Ελλάδας, περίπου 15.000 χλμ. Κατασκευάστηκαν στους παραπάνω δρόμους τεχνικά έργα (γέφυρες, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί κ.λπ) και ασφαλτοστρώθηκαν.
 Αεροδρόμια  κατασκευάσθηκαν από την αρχή ή επεκτάθηκαν διάδρομοι προσγείωσης σε 17 αεροδρόμια, ιδίως της νησιωτικής Ελλάδος(Καρπάθου, Σκύρου, Κεφαλληνίας, Μυτιλήνης, Πάρου, Κυθήρων κ.λπ.) μεταξύ των οποίων και οι χωματουργικές εργασίες του αεροδρομίου των Σπάτων.
 Εγγειοβελτιωτικά και υδραυλικά έργα. Κατασκευάσθηκαν μεγάλα και μικρά αποστραγγιστικά αρδευτικά, αντιπλημμυρικά και υδραυλικά έργα σε όλη την χώρα με τα οποία αξιοποιήθηκαν και δόθηκαν προς καλλιέργεια εκατοντάδες χιλιάδες στρέμματα γης.
Στα οικοδομικά έργα η συμβολή των ΜΟΜΑ ήταν σημαντική. Ειδικότερα για την υλοποίηση του προγράμματος αποκατάστασης σεισμοπλήκτων περιοχών κατασκευάστηκαν  προκατασκευασμένα σπίτια. Με την μέθοδο των προκατασκευών κατασκευάστηκαν με επιτυχία κτίρια Νοσοκομείων, Σχολείων, ΑΕΙ (Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, Πολυτεχνική Σχολή Ξάνθης κ.λπ.) κτιριακές εγκαταστάσεις στρατοπέδων (Χαλκίδας, Θηβών, Λουτρακίου Βαννιάνου Ξάνθης κ.λπ.) πλέον των παραπάνω  κατασκεύαζε εργολαβικά υπό την επίβλεψη της και πολλά άλλα οικοδομικά έργα σε διάφορα στρατόπεδα όπως Διοικητήρια, θαλάμους οπλιτών, υπόστεγα κλ.π. Επίσης σημαντική ήταν η συμβολή των ΜΟΜΑ που προσέφερε από το 1991 και μετά στο πρόγραμμα του Υπουργείου Εξωτερικών για την αποκατάσταση των παλιννοστούντων Ποντίων από τις περιοχές της πρώην Σοβιετικής Ένωσης.
Μικρά έργα Κοινής Ωφέλειας που περιλαμβάνονταν στα προγραμματισμένα  έργα, κατασκευάσθηκαν σε Δήμους, κοινότητες, οργανισμούς και τοπικούς συλλόγους. Τα έργα αυτά δεν είναι δυνατόν να απαριθμηστούν εδώ γιατί μόνο τα σπουδαιότερα από αυτά υπερβαίνουν τα 700.
Οι ΜΟΜΑ, έδιναν το παρόν σε όλες τις συμφορές που έπληξαν τον Ελλαδικό χώρο (σεισμοί, πυρκαγιές, χιονοπτώσεις, πλημμύρες κ.λπ.). Όμως αυτή η ειδική υπηρεσία (ΜΟΜΑ) με το άρθρο 18 του Ν. 2026/92 καταργήθηκε και διαλύθηκε και μεγάλος αριθμός μηχανημάτων εκποιήθηκε σε ιδιώτες.
Η επί 35 χρόνια προσφορά των ΜΟΜΑ ήταν τεράστια για την ανασυγκρότηση της χώρας με έργα οδοποιίας, αεροδρόμια και με άλλα έργα υποδομής, ιδίως στην ορεινή και νησιωτική Ελλάδα, υπήρξε τεράστια και ο λαός ιδίως της υπαίθρου έχει αναγνωρίσει αυτή την προσφορά  και γι' αυτό πάντα αναφέρεται με επαινετικά λόγια. Το εύλογο ερώτημα όμως είναι γιατί ο τεράστιος αυτός κρατικός οργανισμός με τόση μεγάλη προσφορά διαλύθηκε;
 Η απάντηση θα πρέπει να αναζητηθεί στα διάφορα συγκρουόμενα οικονομικά συμφέροντα επαγγελματικών ομάδων και στη πολιτική της εκάστοτε κυβέρνησης. Η αντίστροφη μέτρηση για την κατάργηση των ΜΟΜΑ, άρχισε μετά την μεταπολίτευση, όταν τα συνδικαλιστικά όργανα των εργοληπτικών εταιρειών, πίεζαν τις κυβερνήσεις για την περικοπή των πιστώσεων προς τις ΜΟΜΑ για την εκτέλεση έργων. Στη συνέχεια στη δεκαετία του '80 άρχισε να αναπτύσσεται μέσα στο πολιτικό προσωπικό των ΜΟΜΑ, ο αχαλίνωτος συνδικαλισμός και ο υπέρμετρος διορισμός υπαλλήλων εις βάρος πιστώσεων των έργων με αποτέλεσμα η εκτέλεση πολλών εξ' αυτών να γίνεται αντιοικονομική.
Τέλος, στην δεκαετία του '90 μετα  από  εντόνες πιέσεις των συνδικαλιστικών οργάνων, μεγάλοεργολάβων και μεγάλοεκδοτών, η κυβέρνηση αποφάσισε με το Ν.2026/92 την διάλυση των ΜΟΜΑ, για μια ακόμη φορά το  ιδιωτικό συμφέρον τέθηκε πάνω από τα δημόσιο συμφέρον.
                                                                                    








ΝΑ ΓΙΑΤΙ Ο ΚΑΜΕΝΟΣ ΕΚΛΕΙΣΕ ΤΟ WIFI TOY ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ

Γερμανική «ρουκέτα»: 700 e-mail - φωτιά, προϊόν υποκλοπής, για τις σχέσεις Ελλήνων με Ρώσους αντιευρωπαϊστές!

Ενα ιδιαίτερα «περίεργο» δημοσιείυμα που αναμένεται να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, έχει η γερμανική εφημερίδα Die Zeit η οποία παρουσιάζει περίπου 700 εμπιστευτικά e-mail, προϊόν υποκλοπής.
Τα ηλεκτρονικά αυτά μηνύματα αφορούν σε επαφές Ελλήνων με Ρώσους και ο τίτλος του άρθρου είναι χαρακτηριστικός: «Στο δίκτυο των Ρώσων ιδεολόγων» και υπότιτλο «Ισχυροί Ρώσοι θέλουν να διασπάσουν την ΕΕ και μάχονται ώστε η Μόσχα να αποκτήσει ηγεμονική θέση. Πώς επηρεάζουν την ελληνική κυβέρνηση».

Στα e-mail ένα πρώην στέλεχος της ρωσικής πρεσβείας στην Αθήνα αναφέρει σύμφωνα με την εφημερίδα τις στενές σχέσεις που διατηρούν Ρώσοι ολιγάρχες, όπως ο Μαλοφέγιεφ και ιδεολόγοι, όπως ο Αλεξάντερ Ντούγκιν με σημαντικούς Έλληνες πολιτικούς. Σύμφωνα με το δημοσίευμα οι Ρώσοι στόχο έχουν να συνάψουν στρατηγικές και ιδεολογικές συμμαχίες με Ευρωπαίους που λαμβάνουν αποφάσεις σαν μια εναλλακτική πρόταση απέναντι στην ΕΕ.

Τα mail που υποκλάπηκαν δίνουν πληροφορίες για το πώς αντιευρωπαϊστες Ρώσοι ιδεολόγοι κάνουν επαφές και προσπαθούν να επηρεάσουν πολιτικούς χωρών της ΕΕ. Στη λίστα πάνω-πάνω συμπεριλαμβάνεται ο Πάνος Καμμένος, ο νέος Έλληνας υπουργός Αμυνας. Το ντοκουμέντο με τον τίτλο «τελική λίστα Ελλήνων» περιλαμβάνει 90 ονόματα.
Μαζί με το όνομα του Πάνου Καμμένου εμφανίζονται ονόματα δικηγόρων, επιχειρηματιών και πολιτικών. Τα mail που υποκλάπηκαν προέρχονται από την ηλεκτρονική διεύθυνση του Georgi Gawrisch, ο οποίος ανήκει στον στενό κύκλο του ρώσου Αλεξάντερ Ντούγκιν, του ιδεολόγου της νέο-ευρασιατικής Ρωσίας, που υπηρέτησε σαν γ΄ γραμματέας της ρωσικής πρεσβείας στην Αθήνα από το 2009 έως το 2013.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα δημιούργησε ένα μεγάλο δίκτυο στην Ελλάδα με πολλά άτομα, που έφταναν μέχρι και συνεργάτες της αμερικανικής πρεσβείας, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και σύμφωνα με την εφημερίδα διατηρούσε επαφές τόσο με τον ΣΥΡΙΖΑ όσο και με τους ΑΝΕΛ. Σύμφωνα με τη Zeit ο Gawrisch αναζητούσε «φίλους» και στη Χρυσή Αυγή.

Τον Φεβρουάριο του 2014 ο Ντούγκιν σε mail στον Gawrisch εππισυνάπτει λίστα προσώπων που θα ήταν σε θέση να δημιουργήσουν ένα «ελίτ κλαμπ» ή «μια ομάδα για την επιρροή της πληροφόρησης υπέρ της Ρωσίας».

Σύμφωνα με το mail με αυτά τα πρόσωπα συναντήθηκαν προσωπικά ο ίδιος ο Ντούγκιν ή κάποιος από τους αντιπροσώπους του.

Σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα «Die Zeit» σημαντική είναι η επαφή του Ντούγκιν και με τον σημερινό υπουργό Εξωτερικών Νίκο Κοτζιά.
Η γερμανική εφημερίδα γράφει ότι ο Κοτζιάς ανέθεσε πολλές εργασίες όπου αναλύεται η σχέση του ελληνικού λαού αναφορικά με τη Ρωσία και στη συνέχεια τις έστειλε τον Ιούνιο του 2013 κατευθείας στον Gawrisch.
Σε έρευνα με το ερώτημα: «Ποια χώρα είναι πιο κοντά στην Ελλάδα;», για το έτος 2012 καταγράφεται πως σχεδόν 40% θεωρούν πως η Ρωσία είναι ο μεγαλύτερος φίλος της Ελλάδας, 24% η Γαλλία και λίγο παραπάνω από 1% η Γερμανία. Ο Κοτζιάς έγραψε ως συμπέρασμα:
«Η Ρωσία είναι για τους Έλληνες ένας πιθανός στρατιωτικός και οικονομικός σύμμαχος, τον οποίο σέβονται και γνωρίζουν σχετικά καλά».

Σάββατο 7 Φεβρουαρίου 2015

ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΛΕΗΛΑΤΗΣΑΝ ΤΗ ΧΩΡΑ








Γράφει ο Νίκος Χειλαδάκης
Ενώ βρισκόμαστε στο παρά πέντε πριν από το χείλος της καταστροφής, ενώ κρίνεται η ίδια η ύπαρξη του ελληνισμού και της χώρας αυτής σαν ανεξάρτητη και σαν κυρίαρχο έθνος, αλήθεια, την ίδια ώρα που βρίσκονται όλοι αυτοί οι σκανδαλωδώς ευνοημένοι που λεηλάτησαν την ελληνική οικονομία, που τους χαριστήκαν δισεκατομμύρια, που ευνοήθηκαν με τον πιο σκανδαλώδη τρόπο ;
Μια κλασική περίπτωση είναι και εκείνος ο επιχειρηματίας που του χαρίστηκε με σκανδαλώδη τρόπο ένας πολύ κερδοφόρος δημόσιος οργανισμός. Το ιστορικό της υπόθεσης δεν θα δείτε σε κανένα κανάλι και δεν θα το διαβάσετε σε καμία εφημερίδα γιατί τα εκατομμύρια των διαφημίσεων του ΟΠΑΠ τα μοιράζε άφθονα αυτός ο «κύριος» .
Το  ΣΔΟΕ διαπιστώνει λαθρεμπορία 6.328.200 λίτρων ναυτιλιακών καυσίμων πλαστογραφία μετά χρήσεως σε βαθμό κακουργήματος σε πλοίο της εταιρείας αυτού του «κυρίου» του και καταλογίζει το ποσό των 2.218.721,06 ευρώ από δασμοδιαφυγή. Ο «κύριος» αυτός προσλαμβάνει νομικό σύμβουλο τον κολλητό και σύμβουλο του μνημονιακού πρωθυπουργού, Φαήλο Κρανιδιώτη που συχνά το παίζει και…εθνικιστής.
Έτσι
Το δικαστήριο αναβάλλεται γιατί δεν παρίσταται η πολιτική αγωγή δηλαδή ο δικηγόρος του δημοσίου.
Το δικαστήριο αναβάλλεται για δεύτερη φορά.
Το δικαστήριο αναβάλλεται για τρίτη φορά.
Το δικαστήριο αναβάλλεται για τέταρτη φορά.
Το δικαστήριο αναβάλλεται για πέμπτη φορά.
Το δικαστήριο αναβάλλεται για έκτη φορά.
Το δικαστήριο αναβάλλεται για έβδομη φορά
Το δικαστήριο αναβάλλεται για όγδοη φορά
Ο μνημονιακός πρωθυπουργός δίνει τον ΟΠΑΠ στον «κύριο» αυτό. Το δικαστήριο αναβάλλεται για ένατη φορά. Τελικά την Παρασκευή 24 – 05 – 2013 γίνεται το δικαστήριο μόνο για το αδίκημα της πλαστογραφίας μετά χρήσεως σε βαθμό κακουργήματος. Ούτε τώρα παρίσταται εκπρόσωπος του δημοσίου ως πολιτική αγωγή. Εντωμεταξύ το δικαστήριο έχει κατακλυστεί από «φουσκωτούς» ενώ απειλούνται οι μάρτυρες κατηγορίας. Σε αντίθεση με τις προηγούμενες φορές είναι απόντα τα κανάλια οι εφημερίδες οι δημοσιογράφοι, γιατί τη μεγάλη πίτα των διαφημίσεων του ΟΠΑΠ τη μοιράζει τώρα ο «κύριος» αυτός. Ο πρόεδρος δεν πείθεται ούτε από το μάρτυρα κατηγορίας διευθυντή του τελωνείου ούτε από τον εισαγγελέα που ζήτησε τη καταδίκη των κατηγορουμένων, πείθεται…. μόνο από την υπεράσπιση του «κυρίου» αυτού και τους απαλλάσσει και από τη κατηγορία της πλαστογραφίας.
Φυσικά τα 2.218.721,06 ευρώ δεν έχουν πληρωθεί ποτέ ούτε θα τα απαιτήσει το δημόσιο αφού μπορούσε να… τα πάρει άνετα από τις συντάξεις λεηλατώντας τον κοσμάκι.
Αυτή είναι η Ελλάδα που όλοι αυτοί που την χρεοκόπησαν!
ΝΙΚΟΣ ΧΕΙΛΑΔΑΚΗΣ
Δημοσιογράφος-Συγγραφέας-Τουρκολόγος
www.nikosxeiladakis.gr

ΟΙ ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ 2009-2023

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ