ΕΛΛΗΝΕΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΣΚΟΠΕΥΤΕΣ, ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ, ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΕΧΝΗ,

Αναζήτηση

Σάββατο 14 Φεβρουαρίου 2009

ΟΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ


Ιστορία

Ιστορικά αν και η απαρχή της αναγκαιότητας συγκρότησης τέτοιων ειδικών δυνάμεων διαφαίνεται στην Ελληνική Μυθολογία από τη συγκρότηση της ομάδας των Αργοναυτών στην Αργοναυτική εκστρατεία ως καθεαυτού ιστορική απαρχή θεωρείται η συγκρότηση ειδικής στρατιωτικής μονάδας, αντίστοιχης σημερινής αλπινιστών, με την οποία ο Μέγας Αλέξανδρος κατέλαβε δύσβατα περάσματα, όπως τις Κιλίκιες πύλες, τις Αμανίδες κ.ά.
Η ιστορία των ειδικών δυνάμεων ξεκινάει από την αρχαιότητα και είναι ιστορικά αποδεδειγμένη. Ο πατέρας της ιστορίας, Ηρόδοτος, είχε αναφερθεί στην επίλεκτη περσική δύναμη των αθανάτων. Οι στρατοί των αρχαίων ελληνικών πόλεων-κρατών είχαν τις περισσότερες φορές ειδικά τμήματα που ξεχώριζαν από των υπόλοιπο στρατό π.χ. ο Ιερός Λόχος των Θηβαίων, οι εταίροι του μακεδονικού στρατού. Οι ρωμαϊκός στρατός είχε τους πραιτωριανούς που υπάγονταν κατευθείαν στον ρωμαίο αυτοκράτορα.
Ο πρόγονος των σημερινών Ελληνικών Ειδικών Δυνάμεων είναι τα SΑS ( Βρετανικές Ειδικές Δυνάμεις ). Ο Ταγματάρχης Καλίνσκι που έδρασε στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, εμπνεύστηκε απο τις Βρετανικές Δυνάμεις το πρότυπο αυτό και θεώρησε απαραίτητη τη δημιουργία αντίστοιχων Στρατιωτικών τμήμάτων και στην Ελλάδα.

Κατάταξη στις Ειδικές Δυνάμεις

Κάθε Έλληνας όταν συμπληρώσει τα 18 του χρόνια είναι υποχρεωμένος να περάσει περιοδεύων. Εκεί συμπληρώνει το Δελτίο Απογραφής Εφέδρου, όπου και δηλώνει προτίμηση για το Σώμα που θέλει να υπηρετήσει. Εκτός από τα τρία σώματα (Στρατός Ξηράς, Πολεμικό Ναυτικό, Πολεμική Αεροπορία), μπορεί να επιλέξει και τις Ειδικές Δυνάμεις.
Ακόμα και αν δεν έρθει χαρτί κατάταξης στο στρατεύσιμο για το Κέντρο Ειδικών Δυνάμεων στο Μεγάλο Πεύκο, όταν αυτός θα παρουσιαστεί σε άλλο Κέντρο του Στρατού Ξηράς θα ερωτηθεί για τον αν θέλει να υπηρετήσει στις Ειδικές Δυνάμεις.
Η επιλογή του προσωπικού γίνεται με υψηλά κριτήρια (ανάλογα του αντικειμένου δράσης) και αρκετές φορές η εκπαίδευση τους ξεπερνάει τα δύο χρόνια. Για μερικές εξειδικευμένες αποστολές είναι αναγκαία και η μετεκπαίδευση. Επειδή πολλές επιχειρήσεις αυτών συνήθως είναι διαβαθμισμένες, το προσωπικό περνάει από παρατεταμένες δοκιμασίες αναλόγου αντικειμένου.

Κατηγορίες Ειδικών Δυνάμεων

Οι Ειδικές Δυνάμεις περιλαμβάνουν τις:
  • Δυνάμεις Ορεινών Καταδρομών: Γνωστοί και σαν ΛΟΚ (Λόχος Ορεινών Καταδρομών). Ειδικεύονται στον ορεινό αγώνα, την επιβίωση και τον ανορθόδοξο πόλεμο.
  • Δυνάμεις Αμφίβιων Καταδρομών: Αποστολή τους είναι η προστασία των ελληνικών νησιών. Επανδρώνουν νησιά, νησίδες και βραχονησίδες.
  • Δυνάμεις Αλεξιπτωτιστών: Λαμβάνουν βασική και ειδική εκπαίδευση στα αλεξίπτωτα και τις εναέριες αποστολές. Χαρακτηριστικό τους, εκτός από τον πράσινο μπερέ, η περίφημη 'πουλάδα' στο στήθος που κοσμεί τη στολή τους.
  • Δυνάμεις Πεζοναυτών: Ήταν οι μόνοι καταδρομείς που φορούσαν, αντί για πράσινο, μπλε μπερέ, όμως τα τελευταία χρόνια καθιερωθηκέ και σε αυτούς ο κλασσικός πράσινος μπερές. Εκπαιδεύονται σε αποβατικές ενέργειες με πλοία του Στόλου και πλωτά μέσα των Ειδικών Δυνάμεων. Η εκπαίδευσή τους, τα στελέχη τους και οι ασκήσεις τους είναι κοινές με τις υπόλοιπες δυνάμεις καταδρομών. Τάγματα πεζοναυτών 521ΤΠΝ, 505ΚΕΝ (Κ.Ε. Νεοσυλλέκτων), 575ΤΠΝ είναι οι μονάδες υπηρεσία των Ελλήνων Πεζοναυτών ( Βόλος, Χαλκίδα ).
  • Μονάδες Υποβρυχίων Καταστροφών ΠΝ: Γνωστοί και σαν 'βατραχάνθρωποι'. Ανήκουν στο Πολεμικό Ναυτικό. Ξεχωρίζουν για τη σκληρή εκπαίδευση και το υψηλό επίπεδο μαχητικής τους ικανότητας. Αναλαμβάνουν αποστολές υποβρυχίων καταστροφών, εξουδετέρωσης ναρκών και άλλων ειδικών επιχειρήσεων.
  • Τάγμα Εκκαθαρίσεως Ναρκοπεδίων Ξηράς (Τ.Ε.Ν.Ξ.) : Ανήκουν στο Μηχανικό. Το τάγμα δέχεται μόνο εθελοντές από τους οποίους επιλέγονται μετά από σκληρή εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική, οι άριστοι. Έμβλημα του τάγματος είναι μια νεκροκεφαλή. Το τάγμα έχει πολλές απώλειες σε ανθρώπινες ζωές εν καιρώ ειρήνης. Στις αρμοδιότητές του συγκαταλέγονται η συντήρηση και εκκαθάριση ναρκοπεδίων ακόμα και βοήθεια στην Ελληνική Αστυνομία σε βομβιστικές ενέργειες. Λόγω της επικινδυνότητάς του οι στρατιώτες υπηρετούν μειωμένη θητεία, πληρώνονται μισθό, έχουν ωράριο μισθωτού (7.00-14.15) και δεν εκτελούν στρατιωτικές υπηρεσίες. Το καλοκαίρι το τάγμα μοιράζεται σε κλιμάκια σε όλη την Ελλάδα.
  • Επιμέρους Ειδικές Δυνάμεις της Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας με πρώτο και κύριο αντικείμενο σήμερα την αντιμετώπιση (πρόβλεψη και εξουδετέρωση) των τρομοκρατικών επιθέσεων.

Δραστηριότητες


Σε καιρό πολέμου

Οι ειδικές δυνάμεις εκπαιδεύονται για να εκτελούν ειδικές επιχειρήσεις που περιλαμβάνουν από ανάπτυξη ειδικών ζωνών ασφαλείας μέχρι διεξαγωγή ανορθόδοξου πολέμου, αναζήτηση, αναγνώριση, και εξουδετέρωση στόχων είτε εντός επικράτειας είτε σε συμμαχικό ή εχθρικό έδαφος. Οι ειδικές δυνάμεις είναι ομάδες υψηλού επιπέδου εκπαίδευσης, που εφοδιάζονται με τελευταίας τεχνολογίας υλικό και εξειδικεύονται στην αυτάρκεια, στην αόρατη παραλλαγή και στην ταχύτητα δράσης και εξουδετέρωσης.

Αθλητικές Εκδηλώσεις

Οι ειδικές δυνάμεις, εκτός από τις καθημερινές τους δραστηριότητες συμμετέχουν σε διάφορες αθλητικές εκδηλώσεις όπως: στρατιωτικούς αθλητικούς αγώνες, σκοπευτικούς αγώνες, αγώνες στίβου, αγώνες αλεξιπτωτιστών, αγώνες χιονοδρομίας, κ.λ.π.
Στις δραστηριότητες αυτές οι ειδικές δυνάμεις έχουν διαπρέψει αρκετές φορές, κερδίζοντας έπαθλα, μετάλλια, διπλώματα, βραβεία κ.ά. Παράδειγμα αποτελεί το τρόπαιο της Κορέας, που κοσμεί το γραφείο του Δντού της ΔΕΔ/ΓΕΣ.

Επιδείξεις

Οι ειδικές δυνάμεις πραγματοποιούν κατά καιρούς θεαματικές, αλλά και ριψοκίνδυνες στρατιωτικές επιδείξεις, σε έλληνες και ξένους επισήμους. Χαρακτηριστικές είναι οι επιδείξεις που πραγματοποιούνται στο ΚΕΕΔ.

Κοινωνική προσφορά

Οι ειδικές δυνάμεις σε καιρό ειρήνης, μπορούν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για:
  • Τη συνδρομή τους σε έκτακτες καταστάσεις (θεομηνίες, σεισμούς, πυρκαγιές, ατυχήματα, διασώσεις).
  • Την προστασία του δασικού μας πλούτου (βοήθεια στην κατάσβεση πυρκαγιών, δενδροφυτεύσεις).
  • Τη διάσωση ή ανεύρεση ατόμων που έχουν αποκλειστεί ή χαθεί σε δυσπρόσιτες ορεινές περιοχές.
  • Την εθελοντική αιμοδοσία στελεχών και οπλιτών.

Συνεργασία με άλλες Αρχές

Οι Ειδικές Δυνάμεις συνεργάζονται με όλες τις Στρατιωτικές και Αστυνομικές Αρχές της Χώρας καθώς και με τις Υπηρεσίες Πληροφοριών. Οι ειδικές δυνάμεις επίσης παρέχουν στρατιωτική εκπαίδευση ανορθόδοξου πολέμου και σε νεοσύστατες όμοιες ομάδες άλλων χωρών.

Εξωτερικοί Σύνδεσμοι

Πέμπτη 12 Φεβρουαρίου 2009

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ

Οι απαιτούμενες περιπτώσεις επέμβασης είναι ποικίλες από άποψη τόπου χρόνου εποχής κλπ
θα δούμε εδώ σε παραθαλάσσια περιοχή , μέσα στη θάλασσα, στο ύπαιθρο, σε αστικό περιβάλλον σε πλοίο, σε αεροπλάνο και πάει λέγοντας ημέρα νύχτα σε χιόνι σε άγονο μέρος και λοιπά.





μέσα στα φύκια



αλλά και μέσα σε αεροπλάνα και ελικόπτερα




σε αστικό περιβάλλον με ή χωρίς συνοδό μετρητή αποστάσεων






























μέσα στη θάλασσα





Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2009

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ





ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΣΚΟΠΕΥΤΗ

Ελεύθερος σκοπευτής είναι ο επίλεκτος καταδρομέας ο οποίος είναι εκπαιδευμένος στην ατομική τακτική και επιπλέον στον τρόπο χρησιμοποιήσεως των ειδικών υλικών και της ειδικής τεχνικής των Ελεύθερων Σκοπευτών[Ε/Σ].

Οι Ελεύθεροι Σκοπευτές ορίζονται μέσα από τους επίλεκτους σκοπευτές της μονάδας οι οποίοι έχουν δείξει εξαιρετική επίδοση στην ατομική τακτική.Το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης του Ε/Σ αφιερώνεται στις βολές και στην εκμάθηση της ειδικής τεχνικής.

"Μια βολή Καίριο πλήγμα"Το ιδανικό της δράσης του Ε/Σ είναι με μια βολή να πετύχει το μέγιστο δυνατό πλήγμα στον εχθρό, -σκεφτείτε ένα καταδρομέα να σκοτώνει ένα στρατηγό για παράδειγμα- με μια σφαίρα δεν γίνεται αντιληπτός λόγω του στοιχείου της εκπλήξεως άρα καταφέρνει να διαφεύγει πιο εύκολα από τον εχθρό.

Τώρα βέβαια το να πλησιάσεις μέσα σε εχθρικό έδαφος,ανώτατο αρχηγό ή οποιασδήποτε βαθμίδας εντέλει χωρίς να γίνεις αντιληπτός, να σημαδέψεις από τεράστια απόσταση για να μην ακουστείς και να έχεις χρόνο να πρωπορευτείς στη διαφυγή σου, πάντα καλυπτόμενος για να μη φαίνεσαι όσο περιμένεις και όταν θα σε ψάξουν μετά τη βολή[ που πρέπει να είναι από ιδιαίτερο σημείο που να πληροί το μέγιστο των κριτηρίων, που τίθενται για την ασφάλεια αναμονής θέας του εχθρού κάλυψης απόκρυψης και διαφυγής όπως και πιθανής προστασίας από άλλα όπως τον καιρό -βροχή χιόνι, αέρα, έντομα, φίδια, οχήματα κπλ ] είναι κομματάκι δύσκολο αλλά εδώ στηρίζεται και η αξιοσύνη των ελεύθερων σκοπευτών.







ΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΤΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΣΚΟΠΕΥΤΗ

Μιλάμε για ανθρώπους πολύπλευρους: έξυπνους, πονηρούς, ανθεκτικούς ψυχικά και σωματικά, σωστά εκπαιδευμένους και το κυριότερο λεπτολόγους και τελειομανείς.
Όλες αυτές είναι ιδιότητες σπάνιες από μόνες τους πόσο μάλλον που πολλές φορές είναι αλληλοαναιρούμενες, για παράδειγμα: οι έξυπνοι άνθρωποι συνήθως δεν είναι ιδιαίτερα πονηροί, ενώ οι ελλιπώς ευφυείς είναι παμπόνηροι λόγω αυτής τους την έλλειψης, τώρα αν είναι κανείς και έξυπνος και πονηρός δεν είναι συνήθως ιδιαίτερα ανθεκτικός ψυχικά αφού είναι πολλές φορές τεμπέλης ,απείθαρχος και αμελής στηριζόμενος στην ιδιαίτερα προικισμένη του φύση, επιπλέον σπάνια είναι ανθεκτικός σωματικά κάποιος που έχει όλα τα παραπάνω προτερήματα απλά θέμα πιθανοτήτων ο Ε\Σ είναι επίλεκτος σαν ένα ισορροπημένο κράμα όλων αυτών των ιδιοτήτων.



Η επιλογή των Ε/Σ γίνεται μέσα από το λεγόμενο ξεσκαρτάρισμα χαρακτήρων, πρώτα επιδιώκουν οι ειδικοί την επιλογή ανθρώπων που μπορούν να φτιάξουν φυσική κατάσταση και βέβαια διαθέτουν εξυπνάδα και πονηριά και με την εκπαίδευση να αποκτήσουν την πειθαρχία την τελειομανία και πάνω απ όλα την ανθεκτικότητα ψυχική και σωματική.
Η θέληση είναι η πρώτη από όλες τις αρετές, αν αυτή δεν υπάρχει τίποτε δεν μπορεί να γίνει. Αφού όλη η δυναμική του ανθρώπου στηρίζεται στη θέληση του.

Στην προσωπική μου εμπειρία στις ειδικές δυνάμεις έχω δει ανθρώπους που όπως λέμε δεν τους πιάνει το μάτι σου να είναι ξεφτέρια και άλλους που το μάτι τους κόβει για θεριά να είναι κοτούλες.
Μέσα από τις δοκιμασίες που επί αιώνες οι διάφοροι εθνικοί στρατοί έχουν υιοθετήσει είναι εύκολο να διακρίνει κανείς- όταν είναι λίγο έμπειρος- τη θέληση την αποφασιστικότητα και μετά την αντοχή ψυχική πρώτα και μετά σωματική.





Συμπυκνώνοντας τα παραπάνω έχουμε

ΤΑ ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΤΩΝ Ε/Σ

1.Επίλεκτοι σκοπευτές -οι άριστοι των άριστων-

2.εκπαιδευμένοι στα παρακάτω
α.την εκτίμηση των αποστάσεων
β.τη λεπτομερή σπουδή και επισήμανση του εδάφους
γ.τον εντοπισμό και την αναγνώριση ήχων
δ.την προστασία απόκρυψη και παραλλαγή
ε.την ανάγνωση χαρτων σχεδιαγραμμάτων ,αεροφωτογραφιών και πυξίδας
στ.το να κινούνται απο θέση σε θέση χωρίς να γίνονται αντιληπτοί.
η.να περιμένουν καρτερικά μακρές περιόδους αναμονής.

3.Είναι έξυπνοι, πονηροί, αποφασιστικοί, ευφυιείς, εύστροφοι, μεγάλης εμπιστοσύνης στα ψυχικά και σωματικά τους αποθέματα και φυσικά εξαιρετικά θαρραλέοι.


ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ο ΟΠΛΙΣΜΟΣ ΔΙΝΕΙ ΣΤΟΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΚΟΠΕΥΤΗ ΤΟ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΔΡΑΣΤΙΚΟ ΒΕΛΗΝΕΚΕΣ ΠΟΥ ΚΕΙΜΕΝΕΤΑΙ ΑΠΟ 100Μ ΕΩΣ 2000Μ ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΤΩΝ ΑΠΑΙΤΗΣΕΩΝ, ΣΤΟ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΤΥΦΕΚΙΩΝ ΜΕ ΜΕΓΑΛΑ ΔΙΑΜΕΤΡΗΜΑΤΑ ΤΡΙΠΟΔΙΑ Η' ΔΙΠΟΔΑ, ΒΕΒΑΙΩΣ ΥΨΗΛΗΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ ΔΙΟΠΤΡΑ, Ή ΚΑΙ ΔΙΟΠΤΡΑ ΝΥΧΤΕΡΙΝΗΣ ΟΡΑΣΗΣ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΠΥΡΟΜΑΧΙΚΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ ,ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΌΤΙ ΣΧΕΔΟΝ ΌΛΑ ΤΑ ΟΠΛΑ ΕΧΟΥΝ ΓΕΜΙΣΤΗΡΕΣ ΓΙΑ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΒΛΗΜΑΤΑ ΆΛΛΟΙ ΠΑΛΙ ΚΑΘΟΛΟΥ.ΣΕ ΕΠΟΜΕΝΗ ΦΑΣΗ ΘΑ ΑΝΑΦΕΡΘΟΥΜΕ ΣΤΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΨΗΛΗ ΤΟΥΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.

























































ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ



Το ιστολόγιο αυτό είναι μια προσπάθεια επικοινωνίας με έφεδρους και εν ενεργεία ελεύθερους σκοπευτές, καταδρομείς, πεζοναύτες και εν γένει, με όσους τους αρέσει η ιδέα του να είναι κανείς
αξιόμαχος και αποτελεσματικός ακόμη και σε ακραίες συνθήκες ,κυρίως δε από στρατιωτική άποψη

Η ύλη του ηλεκτρονικού αυτού περιοδικού-ημερολογίου [μονολεκτικά: ιστολογίου]
θα κινείται γύρω από τα πρόσωπα, τις τακτικές, τα μέσα, τις μεθόδους, την ιστορία και βέβαια τις οργανώσεις ιδιωτικές και δημόσιες και τις πηγές των πληροφοριών, δηλαδή ιστοσελίδες περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία, σχολές και άλλα.

Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2000

Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΥΜΝΟΣ ΠΛΗΡΗΣ




Σε γνωρίζω από την κόψη του σπαθιού την τρομερή,
σε γνωρίζω από την όψη που με βία μετράει τη γη.

Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά,
και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Εκεί μέσα εκατοικούσες πικραμένη, εντροπαλή,
κι ένα στόμα εκαρτερούσες, «έλα πάλι», να σου πεί.

'Αργειε νάλθει εκείνη η μέρα κι ήταν όλα σιωπηλά,
γιατί τά 'σκιαζε η φοβέρα και τα πλάκωνε η σκλαβιά.

Δυστυχής! Παρηγορία μόνη σού έμενε να λές
περασμένα μεγαλεία και διηγώντας τα να κλαις.

Κι ακαρτέρει κι ακαρτέρει φιλελεύθερη λαλιά
το ένα εκτύπαε τ' άλλο χέρι από την απελπισιά

Κι έλεες: «Πότε, α, πότε βγάνω το κεφάλι από τσ' ερμιές;».
Και αποκρίνοντο από πάνω κλάψες, άλυσες, φωνές.

Τότε εσήκωνες το βλέμμα μες στα κλάιματα θολό,
και εις το ρούχο σου έσταζ' αίμα πλήθος αίμα ελληνικό.

Με τα ρούχα αιματωμένα ξέρω ότι έβγαινες κρυφά
να γυρεύεις εις τα ξένα άλλα χέρια δυνατά.

Μοναχή το δρόμο επήρες, εξανάλθες μοναχή·
δεν είν' εύκολες οι θύρες εάν η χρεία τες κουρταλεί.

'Αλλος σου έκλαψε εις τα στήθια, αλλ' ανάσαση καμμιά·
άλλος σου έταξε βοήθεια και σε γέλασε φρικτά.

΄Αλλοι, οϊμέ, στη συμφορά σου οπού εχαίροντο πολύ,
«σύρε νά 'βρεις τα παιδιά σου, σύρε», έλεγαν οι σκληροί.

Φεύγει οπίσω το ποδάρι και ολογλήγορο πατεί
ή την πέτρα ή το χορτάρι που τη δόξα σού ενθυμεί.

Ταπεινότατη σου γέρνει η τρισάθλια κεφαλή,
σαν πτωχού που θυροδέρνει κι είναι βάρος του η ζωή.

Ναι, αλλά τώρα αντιπαλεύει κάθε τέκνο σου με ορμή,
πού ακατάπαυστα γυρεύει ή τη νίκη ή τη θανή.

Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά,
και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Μόλις είδε την ορμή σου ο ουρανός που για τσ' εχθρούς
εις τη γη τη μητρική σου έτρεφ' άνθια και καρπούς,

εγαλήνεψε· και εχύθει καταχθόνια μια βοή,
και του Ρήγα σού απεκρίθη πολεμόκραχτη η φωνή.

΄Ολοι οι τόποι σου σ' εκράξαν χαιρετώντας σε θερμά,
και τα στόματα εφωνάξαν όσα αισθάνετο η καρδιά.

Εφωνάξανε ως τ' αστέρια του Ιονίου και τα νησιά,
κι εσηκώσανε τα χέρια για να δείξουνε χαρά,

μ' όλον πού 'ναι αλυσωμένο το καθένα τεχνικά,
και εις το μέτωπο γραμμένο έχει: «Ψεύτρα Ελευθεριά».

Γκαρδιακά χαροποιήθει και του Βάσιγκτον η γη,
και τα σίδερα ενθυμήθει που την έδεναν κι αυτή.

Απ' τον πύργο του φωνάζει, σα να λέει σε χαιρετώ,
και τη χήτη του τινάζει το λιοντάρι το Ισπανό.

Ελαφιάσθη της Αγγλίας το θηρίο, και σέρνει ευθύς
κατά τ' άκρα της Ρουσίας τα μουγκρίσματα τσ' οργής.

Εις το κίνημα του δείχνει πως τα μέλη ειν' δυνατά·
και στου Αιγαίου το κύμα ρίχνει μια σπιθόβολη ματιά.

Σε ξανοίγει από τα νέφη και το μάτι του Αετού,
που φτερά και νύχια θρέφει με τα σπλάχνα του Ιταλού·

και σ' εσέ καταγυρμένος, γιατί πάντα σε μισεί,
έκρωζ' έκρωζ' ο σκασμένος, να σε βλάψει, αν ημπορεί.

΄Αλλο εσύ δεν συλλογιέσαι πάρεξ που θα πρωτοπάς·
δεν μιλείς και δεν κουνιέσαι στες βρισιές οπού αγρικάς·

σαν το βράχο οπού αφήνει κάθε ακάθαρτο νερό
εις τα πόδια του να χύνει ευκολόσβηστον αφρό·

οπού αφήνει ανεμοζάλη και χαλάζι και βροχή
να του δέρνουν τη μεγάλη, την αιώνιαν κορυφή.

Δυστυχιά του, ω, δυστυχιά του, οποιανού θέλει βρεθεί
στο μαχαίρι σου αποκάτου και σ' εκείνο αντισταθεί.

Το θηρίο π' ανανογιέται πως του λείπουν τα μικρά,
περιορίζεται, πετιέται, αίμα ανθρώπινο διψά·

τρέχει, τρέχει όλα τα δάση, τα λαγκάδια, τα βουνά,
κι όπου φθάσει, όπου περάσει, φρίκη, θάνατος, ερμιά·

Ερμιά, θάνατος και φρίκη όπου επέρασες κι εσύ·
ξίφος έξω από τη θήκη πλέον ανδρείαν σου προξενεί.

Ιδού, εμπρός σου ο τοίχος στέκει της αθλίας Τριπολιτσάς·
τώρα τρόμου αστροπελέκι να της ρίψεις πιθυμάς.

Μεγαλόψυχο το μάτι δείχνει πάντα οπώς νικεί,
κι ας ειν' άρματα γεμάτη και πολέμιαν χλαλοή.

Σου προβαίνουνε και τρίζουν για να ιδείς πως ειν' πολλά·
δεν ακούς που φοβερίζουν άνδρες μύριοι και παιδιά;

Λίγα μάτια, λίγα στόματα θα σας μείνουνε ανοιχτά.
για να κλαύσετε τα σώματα που θε νά 'βρει η συμφορά!

Κατεβαίνουνε, και ανάφτει του πολέμου αναλαμπή·
το τουφέκι ανάβει, αστράφτει, λάμπει, κόφτει το σπαθί.

Γιατί η μάχη εστάθει ολίγη; Λίγα τα αίματα γιατί;
Τον εχθρό θωρώ να φύγει και στο κάστρο ν' ανεβεί.

Μέτρα! Ειν' άπειροι οι φευγάτοι, οπού φεύγοντας δειλιούν·
τα λαβώματα στην πλάτη δέχοντ', ώστε ν' ανεβούν.

Εκεί μέσα ακαρτερείτε την αφεύγατη φθορά·
να, σας φθάνει· αποκριθείτε στης νυκτός τη σκοτεινιά!

Αποκρίνονται και η μάχη έτσι αρχίζει, οπού μακριά
από ράχη εκεί σε ράχη αντιβούιζε φοβερά.

Ακούω κούφια τα τουφέκια, ακούω σμίξιμο σπαθιών,
ακούω ξύλα, ακούω πελέκια, ακούω τρίξιμο δοντιών.

Α, τι νύκτα ήταν εκείνη που την τρέμει ο λογισμός!
΄Αλλος ύπνος δεν εγίνει πάρεξ θάνατου πικρός.


Της σκηνής η ώρα, ο τόπος, οι κραυγές, η ταραχή,
ο σκληρόψυχος ο τρόπος του πολέμου, και οι καπνοί,

και οι βροντές και το σκοτάδι οπού αντίσκοφτε η φωτιά,
επαράσταιναν τον ΄Αδη που ακαρτέρειε τα σκυλιά·

Τ' ακαρτέρειε. Εφαίνον' ίσκιοι αναρίθμητοι, γυμνοί,
κόρες, γέροντες, νεανίσκοι, βρέφη ακόμη εις το βυζί.

'Ολη μαύρη μυρμηγκιάζει, μαύρη η εντάφια συντροφιά,
σαν το ρούχο οπού σκεπάζει τα κρεβάτια τα στερνά.

Τόσοι, τόσοι ανταμωμένοι επετιούντο από τη γη,
όσοι ειν' άδικα σφαγμένοι από τούρκικην οργή.

Τόσα πέφτουνε τα θερισμένα αστάχια εις τους αγρούς·
σχεδόν όλα εκειά τα μέρη εσκεπάζοντο απ' αυτούς.

Θαμποφέγγει κανέν' άστρο και αναδεύοντο μαζί,
ανεβαίνοντας το κάστρο με νεκρώσιμη σιωπή.

'Ετσι χάμου εις την πεδιάδα μες στο δάσος το πυκνό,
όταν στέλνει μίαν αχνάδα μισοφέγγαρο χλωμό,

Eάν οι άνεμοι μες στ' άδεια τα κλαδιά μουγκοφυσούν,
σειούνται, σειούνται τα μαυράδια, οπού οι κλώνοι αντικτυπούν.

Με τα μάτια τους γυρεύουν όπου είν' αίματα πηχτά,
και μες στα αίματα χορεύουν με βρυχίσματα βραχνά·

και χορεύοντας μανίζουν εις τους ΄Ελληνες κοντά,
και τα στήθια τους εγγίζουν με τα χέρια τα ψυχρά.

Εκειό το έγγισμα πηγαίνει βαθειά μες στα σωθικά,
όθεν όλη η λύπη βγαίνει και άκρα αισθάνονται ασπλαχνιά.

Τότε αυξαίνει του πολέμου ο χορός τρομακτικά,
σαν το σκόρπισμα του ανέμου στου πελάου τη μοναξιά.

Κτυπούν όλοι απάνου κάτου· κάθε κτύπημα που εβγεί
είναι κτύπημα θανάτου χώρις να δευτερωθεί.

Κάθε σώμα ιδρώνει, ρέει·λες κι εκείθενε η ψυχή
απ' το μίσος που την καίει πολεμάει να πεταχθεί.

Της καρδίας κτυπίες βροντάνε μες στα στήθια τους αργά,
και τα χέρια όπου χουμάνε περισσότερο ειν' γοργά.

Ουρανός γι' αυτούς δεν είναι, ουδέ πέλαγο, ουδέ γη·
γι' αυτούς όλους το παν είναι μαζωμένο αντάμα εκεί.

Τόση η μάνητα κι η ζάλη, που στοχάζεσαι μη πως
από μία μεριά και απ' άλλη δεν είν΄ ένας ζωντανός.

Κοίτα χέρια απελπισμένα πώς θερίζουνε ζωές!
Χάμου πέφτουνε κομμένα χέρια, πόδια, κεφαλές,

και παλάσκες και σπαθία με ολοσκόρπιστα μυαλά,
και με ολόσχιστα κρανία, σωθικά λαχταριστά.

Προσοχή καμία δεν κάνει κανείς, όχι, εις τη σφαγή·
πάνε πάντα εμπρός. Ω, φθάνει, φθάνει· έως πότε οι σκοτωμοί;

Ποιος αφήνει εκεί τον τόπο, πάρεξ όταν ξαπλωθεί;
Δεν αισθάνονται τον κόπο και λες κι είναι εις την αρχή.

Ολιγόστευαν οι σκύλοι, και «Αλλά», εφώναζαν, «Αλλά»,
και των Χριστιανών τα χείλη «φωτιά», εφώναζαν, «φωτιά».

Λιονταρόψυχα, εκτυπιούντο, πάντα εφώναζαν «φωτιά»,
και οι μιαροί κατασκορπιούντο, πάντα σκούζοντας «Αλλά».

Παντού φόβος και τρομάρα και φωνές και στεναγμοί·
παντού κλάψα, παντού αντάρα, και παντού ξεψυχισμοί.

Ήταν τόσοι! Πλέον το βόλι εις τ' αυτιά δεν τους λαλεί.
'Ολοι χάμου εκείτοντ' όλοι εις την τέταρτην αυγή.

Σαν ποτάμι το αίμα εγίνη και κυλάει στη λαγκαδιά,
και το αθώο χόρτο πίνει αίμα αντίς για τη δροσιά.

Της αυγής δροσάτο αέρι, δεν φυσάς τώρα εσύ πλιο
στων ψευδόπιστων το αστέρι· φύσα, φύσα εις το ΣΤΑΥΡΟ!

Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά,
και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Της Κορίνθου ιδού και οι κάμποι· δεν λάμπ' ήλιος μοναχά
εις τους πλάτανους, δεν λάμπει εις τ' αμπέλια, εις τα νερά.

Εις τον ήσυχον αιθέρα τώρα αθώα δεν αντηχεί
τα λαλήματα η φλογέρα, τα βελάσματα το αρνί.

Τρέχουν άρματα χιλιάδες σαν το κύμα εις το γιαλό,
αλλ' οι ανδρείοι παλληκαράδες δεν ψηφούν τον αριθμό.

Ω τρακόσιοι, σηκωθείτε και ξανάλθετε σε μας·
τα παιδιά σας θελ' ιδείτε πόσο μοιάζουνε με σας.

'Ολοι εκείνοι τα φοβούνται και με πάτημα τυφλό
εις την Κόρινθο αποκλειούνται κι όλοι χάνουνται απ' εδώ.

Στέλνει ο άγγελος του ολέθρου πείνα και θανατικό,
που με σχήμα ενός σκελέθρου περπατούν αντάμα οι δυο·

και πεσμένα εις τα χορτάρια απεθαίνανε παντού
τα θλιμμένα απομεινάρια της φυγής και του χαμού.

Κι εσύ αθάνατη, εσύ θεία, που ότι θέλεις ημπορείς.
εις τον κάμπο, Ελευθερία, ματωμένη περπατείς.

Στη σκια χεροπιασμένες, στη σκια βλέπω κι εγώ
κρινοδάχτυλες παρθένες οπού κάνουνε χορό.

Στο χορό γλυκογυρίζουν ωραία μάτια ερωτικά,
και εις την αύρα κυματίζουν μαύρα, ολόχρυσα μαλλιά.

Η ψυχή μου αναγαλλιάζει πως ο κόρφος καθεμιάς
γλυκοβύζαστο ετοιμάζει γάλα ανδρείας κι ελευθεριάς.

Μες στα χόρτα, τα λουλούδια, το ποτήρι δεν βαστώ·
φιλελεύθερα τραγούδια σαν τον Πίνδαρο εκφωνώ.

Απ' τα κόκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά,
και σαν πρώτα ανδρειωμένη, χαίρε, ω χαίρε, Ελευθεριά!

Πήγες εις το Μεσολόγγι την ημέρα του Χριστού,
μέρα που άνθισαν οι λόγγοι για το τέκνο του Θεού.

Σου 'λθε εμπρός λαμποκοπώντας η Θρησκεία μ' ένα σταυρό,
και το δάκτυλο κινώντας οπού ανεί τον ουρανό,

«σ' αυτό», εφώναξε, «το χώμα στάσου ολόρθη, Ελευθεριά!».
Και φιλώντας σου το στόμα μπαίνει μες στην εκκλησιά.

Εις την τράπεζα σιμώνει, και το σύγνεφο το αχνό
γύρω γύρω της πυκνώνει που σκορπάει το θυμιατό.

Αγρικάει την ψαλμωδία οπού εδίδαξεν αυτή·
βλέπει τη φωταγωγία στους Αγίους εμπρός χυτή.

Ποιοι είν' αυτοί που πλησιάζουν με πολλή ποδοβολή,
κι άρματ', άρματα ταράζουν; Επετάχτηκες εσύ!

Α, το φως που σε στολίζει, σαν ηλίου φεγγοβολή,
και μακρίθεν σπινθηρίζει, δεν είναι, όχι, από τη γη.

Λάμψιν έχει όλη φλογώδη χείλος, μέτωπο, οφθαλμός·
φως το χέρι, φως το πόδι, κι όλα γύρω σου είναι φως.

Το σπαθί σου αντισηκώνεις, τρία πατήματα πατάς,
σαν τον πύργο μεγαλώνεις, κι εις το τέταρτο κτυπάς.

Με φωνή που καταπείθει προχωρώντας ομιλείς:
«Σήμερ', άπιστοι, εγεννήθη, ναι, του κόσμου ο Λυτρωτής.

Αυτός λέγει, αφοκρασθείτε: "Εγώ ειμ' 'Αλφα, Ωμέγα εγώ·
πέστε, που θ' αποκρυφθείτε εσείς όλοι, αν οργισθώ;

Φλόγα ακοίμητην σας βρέχω, που, μ' αυτήν αν συγκριθεί
κείνη η κάτω οπού σας έχω, σαν δροσιά θέλει βρεθεί.

Κατατρώγει, ωσάν τη σχίζα, τόπους άμετρα υψηλούς,
χώρες, όρη από τη ρίζα, ζώα και δέντρα και θνητούς.

Και το παν το κατακαίει, και δεν σώζεται πνοή,
πάρεξ του άνεμου που πνέει μες στη στάχτη τη λεπτή"».
Κάποιος ήθελε ερωτήσει: Του θυμού Του εισ' αδελφή;
Ποιος είν' άξιος να νικήσει ή με σε να μετρηθεί;

Η γη αισθάνεται την τόση του χεριού σου ανδραγαθιά,
που όλην θέλει θανατώσει τη μισόχριστη σπορά.

Την αισθάνονται και αφρίζουν τα νερά, και τ' αγρικώ
δυνατά να μουρμουρίζουν σαν ρυάζετο θηριό.

Κακορίζικοι, πού πάτε του Αχελώου μες στη ροή
και πιδέξια πολεμάτε από την καταδρομή

να αποφύγετε; Το κύμα έγινε όλο φουσκωτό·
εκεί ευρήκατε το μνήμα πριν να ευρείτε αφανισμό.

Βλασφημάει, σκούζει, μουγκρίζει κάθε λάρυγγας εχθρού,
και το ρεύμα γαργαρίζει τες βλασφήμιες του θυμού.

Σφαλερά τετραποδίζουν πλήθος άλογα, και ορθά
τρομασμένα χλιμιντρίζουν και πατούν εις τα κορμιά.


Ποίος στο σύντροφον απλώνει χέρι, ωσάν να βοηθηθεί·
ποίος τη σάρκα του δαγκώνει όσο που να νεκρωθεί.

Κεφαλές απελπισμένες, με τα μάτια πεταχτά,
κατά τ' άστρα σηκωμένες για την ύστερη φορά.

Σβιέται -αυξαίνοντας η πρώτη του Αχελώου νεροσυρμή-
το χλιμίντρισμα και οι κρότοι και του ανθρώπου οι γογγυσμοί.

Έτσι ν' άκουα να βουίξει τον βαθύν Ωκεανό,
και στο κύμα του να πνίξει κάθε σπέρμα αγαρηνό!

Και εκεί πού 'ναι η Αγία Σοφία μες στους λόφους τους επτά,
όλα τ' άψυχα κορμία, βραχοσύντριφτα, γυμνά,

σωριασμένα να τα σπρώξει η κατάρα του Θεού,
κι απ' εκεί να τα μαζώξει ο αδελφός του Φεγγαριού.
Κάθε πέτρα μνήμα ας γένει, κι η Θρησκεία κι η Ελευθεριά
μ' αργό πάτημα ας πηγαίνει μεταξύ τους και ας μετρά.
Ένα λείψανο ανεβαίνει τεντωτό, πιστομητό,
κι άλλο ξάφνου κατεβαίνει και δεν φαίνεται, και πλιο

και χειρότερα αγριεύει και φουσκώνει ο ποταμός·
πάντα, πάντα περισσεύει· πολύ φλοίσβισμα και αφρός.
Α, γιατί δεν έχω τώρα τη φωνή του Μωυσή;
Μεγαλόφωνα την ώρα οπού εσβιούντο οι μισητοί,
το Θεόν ευχαριστούσε στου πελάου τη λύσσα εμπρός,
και τα λόγια ηχολογούσε αναρίθμητος λαός.

Ακλουθάει την αρμονία η αδελφή του Ααρών,
η προφήτισσα Μαρία, μ' ένα τύμπανο τερπνόν

και πηδούν όλες οι κόρες με τσ' αγκάλες ανοικτές,
τραγουδώντας, ανθοφόρες, με τα τύμπανα κι εκειές.
Σε γνωρίζω από την κόψη του σπαθιού την τρομερή,
σε γνωρίζω από την όψη που με βία μετράει τη γη.
Εις αυτήν, είν' ξακουσμένο, δεν νικιέσαι εσύ ποτέ·
όμως, όχι, δεν είν' ξένο και το πέλαγο για σε.
Το στοιχείον αυτό ξαπλώνει κύματ' άπειρα εις τη γη,
με τα οποία την περιζώνει, κι είναι εικόνα σου λαμπρή.
Με βρυχίσματα σαλεύει που τρομάζει η ακοή·
κάθε ξύλο κινδυνεύει και λιμνιώνα αναζητεί.
Φαίνετ' έπειτα η γαλήνη και το λάμψιμο του ηλιού,
και τα χρώματα αναδίνειτου γλαυκότατου ουρανού.

Δεν νικιέσαι, είν' ξακουσμένο, στην ξηράν εσύ ποτέ·
όμως όχι δεν είν' ξένο και το πέλαγο για σέ.
Περνούν άπειρα τα ξάρτια, και σαν λόγγος στριμωχτά
τα τρεχούμενα κατάρτια, τα ολοφούσκωτα πανιά.
Συ τες δύναμές σου σπρώχνεις, και αγκαλά δεν είν' πολλές,
πολεμώντας, άλλα διώχνεις, άλλα παίρνεις, άλλα καις.
Μ' επιθυμία να τηράζεις δύο μεγάλα σε θωρώ,
και θανάσιμον τινάζεις εναντίον τους κεραυνό.
Πιάνει, αυξαίνει, κοκκινίζει, και σηκώνει μια βροντή,
και το πέλαο χρωματίζει με αιματόχροη βαφή.
Πνίγοντ' όλοι οι πολεμάρχοι και δεν μνέσκει ένα κορμί·
χαίρου, σκιά του Πατριάρχη, που σε πέταξαν εκεί.

Εκρυφόσμιγαν οι φίλοι με τσ' εχθρούς τους τη Λαμπρή,
και τους έτρεμαν τα χείλη δίνοντάς τα εις το φιλί.
Κειες τες δάφνες που εσκορπίστε τώρα πλέον δεν τες πατεί,
και το χέρι οπού εφιλήστε πλέον, α, πλέον δεν ευλογεί.
'Ολοι κλαψτε· αποθαμένος ο αρχηγός της Εκκλησιάς·
κλάψτε, κλάψτε· κρεμασμένος ωσάν να 'τανε φονιάς!

'Εχει ολάνοικτο το στόμα π' ώρες πρώτα είχε γευθεί
τ' Άγιον Αίμα, τ' Άγιον Σώμα·λες πως θε να ξαναβγεί

η κατάρα που είχε αφήσει, λίγο πριν να αδικηθεί,
εις οποίον δεν πολεμήσει κι ημπορει να πολεμει

Την ακούω, βροντάει, δεν παύει εις το πέλαγο, εις τη γη,
και μουγκρίζοντας ανάβει την αιώνιαν αστραπή.

Η καρδιά συχνοσπαράζει. Πλην τι βλέπω; Σοβαρά
να σωπάσω με προστάζει με το δάκτυλο η θεά.

Κοιτάει γύρω εις την Ευρώπη τρεις φορές μ' ανησυχιά·
προσηλώνεται κατόπι στην Ελλάδα, και αρχινά:

«Παλληκάρια μου, οι πολέμοι για σας όλοι είναι χαρά,
και το γόνα σας δεν τρέμει στους κινδύνους εμπροστά.

Απ' εσάς απομακραίνει κάθε δύναμη εχθρική,
αλλά ανίκητη μια μένει που τες δάφνες σας μαδεί.

Μία, που όταν ωσάν λύκοι ξαναρχόστενε ζεστοί,
κουρασμένοι από τη νίκη, αχ, το νου σάς τυραννεί.

Η Διχόνοια που βαστάει ένα σκήπτρο η δολερή
καθενός χαμογελάει, "πάρ' το", λέγοντας, "και συ".

Κειο το σκήπτρο που σας δείχνει έχει αλήθεια ωραία θωριά·
μην το πιάστε, γιατί ρίχνει εισέ δάκρυα θλιβερά.

Από στόμα οπού φθονάει, παλληκάρια, ας μην πωθεί,
πως το χέρι σας κτυπάει του αδελφού την κεφαλή.

Μην ειπούν στο στοχασμό τους τα ξένη έθνη αληθινά:
"Εάν μισούνται ανάμεσό τους δεν τους πρέπει ελευθεριά".

Τέτοια αφήστενε φροντίδα· όλο το αίμα οπού χυθεί
για θρησκεία και για πατρίδα όμοιαν έχει την τιμή.

Στο αίμα αυτό, που δεν πονείτε για πατρίδα, για θρησκειά,
σας ορκίζω, αγκαλισθείτε σαν αδέλφια γκαρδιακά.

Πόσο λείπει, στοχασθείτε, πόσο ακόμη να παρθεί·
πάντα η νίκη, αν ενωθείτε, πάντα εσάς θ' ακολουθεί.

Ω ακουσμένοι εις την ανδρεία καταστήστε ένα Σταυρό
και φωνάξετε με μία: «Βασιλείς, κοιτάξτ' εδώ!»

Το σημείον που προσκυνάτε είναι τούτο, και γι' αυτό
ματωμένους μας κοιτάτε στον αγώνα το σκληρό.

Ακατάπαυστα το βρίζουν τα σκυλιά και το πατούν
και τα τέκνα του αφανίζουν και την πίστη αναγελούν.

Εξ αιτίας του εσπάρθη, εχάθη αίμα αθώο χριστιανικό,
που φωνάζει από τα βάθη της νυκτός: Να εκδικηθώ.
η Ελευθερία

Δεν ακούτε, εσείς εικόνες του Θεού, τέτοια φωνή;
Τώρα επέρασαν αιώνες και δεν έπαυσε στιγμή.

Δεν ακούτε; Εις κάθε μέρος σαν του Άβελ καταβοά·
δεν ειν' φύσημα του αέρος που σφυρίζει εις τα μαλλιά.

Τι θα κάμετε; Θ' αφήστε να αποκτήσομεν εμείς
λευθεριάν, ή θα την λύστε εξ αιτίας πολιτικής;

Τούτο ανίσως μελετάτε ιδού εμπρός σας τον Σταυρό:
Βασιλείς, ελάτε, ελάτε, και κτυπήσετε κι εδώ!"».

"Διονύσιος Σολωμός"

ΟΙ ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ 2009-2023

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ